19 June 2009

Roti bijirin



Tengok stok roti dah habis. Ita memang sejak ada Bm memang selalu buat roti dan kalau beli roti dari luar pun kalau keadaan terpaksa je.. Selalu memang buat sendiri... sebab suka dan roti kat jepun ni bukan la murah sangat.. Saja buat loaf.. resepi ni pakai resepi Wholemeal loaf tapi saja ita masukkan semua yang ita rasa nak masuk.. hahaha sedap hasilnya.. senang bagi anak2 makan bijirin dalam roti je..

Bahan-bahan

* 140ml susu segar
* 1 biji telur
* 270 gm tepung roti
* 40 gm gula
* 1/2 sudu teh garam
* 30 gm butter/margerin
* 1 1/2 sudu teh yeast segera
* 1/2 cawan campuran Oat, prune dicincang, walnut, kismis.


Cara-cara

1. Breadmaker- masukkan bahan diatas mengikut turutan atau sebagaimana yg disarankan oleh breadmaker anda.
2. pilih fungsi untuk membuat wholemeal bread (sekiranya ada) dan "ON".
3. Tunggu sehingga selesai & sedia untuk di hidang.
* ita pakai button dough saja sebab nak bakar pakai tin ita sendiri bukan guna tin breadmaker.. so lepas dah siap masukkan dalam tin dan tunggu sejam ... baru bakar..
4.Bakar didalam oven yg telah dipanaskan selama 15-20 min pada suhu 200C.

1 Comment:

  1. - sharuLcyber- said...
    brp lama nak bakar tu?

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG