17 June 2009

Aji Fry ( ikan selar goreng Breadcrumb )


Menu ni memang ita selalu buat.. tapi semalam tengok ros buat baru ita nak masukkan entry.. Proses ros buat dengan ita sama je.. jadi ita ikut resepi ros pula kali ini.. hanya ada juga menderhaka sikit sana sini.. gomen ya ros.. hihihiiihi.. sedap ikan tempura ni macam rasa keropok lekor sikit.. Hubby ita memang suka beli ikan ni.. walalupun agak mahal sikit.. sebab dah siap dibersihkan dan dipotong agaknya... Hubby ita siap tunjukkan macam mana kat kedai jual suruh ita buat macam tu.. dia suka tebal2 breadcrumbnya.. Fathnin pun suka.. asyik minta je buat ikan ni.. hehehehe..

Aji Fry
Bahan-bahanye
1 ekor ikan selar dibelah dua dan dibuang tulang. ( mcm fillet ikan)
3/4 cawan breadcrumbs
1 biji telur ( ita tak letak )
1/2 cawan tepung gandum ( ita guna tepung tempura)
sedikit lada sulah
sedikit garam
ita tambah kunyit

sos mayonis
2 sudu besar mayonis
1 sudu besar plain yogurt
sedikit hirisan daun pasley ataupn daun calery ( tak letak lupa la plak )

Caranya

1. Bersihkan ikan dan buang kan tulang yang ade pada isi ikan itu, potong dua jika bahagian ikan terlalu panjang.
2. gaul ikan dengan sedikit garam dan lada sulah, biarkan sebentar, dalam 5 minit, selepas itu golekkan ikan di atas tepung gandum ( pastikan ikan di salut tepung sepenuhnya).
3. Akhir sekali salut ikan tadi dengan breadcrumbs ( ita ulang 2 kali bagi tebal sebab hubby suka )dan goreng di dalam minyak panas sehingga perang. Angkat dan terus hidangkan, sedap dimakan bersama sos mayonis dan sedikti perahan lemon. Selamat Mencuba kawan-kawan

5 Comments:

  1. ieda said...
    ikan selar goreng .... huhuhuhu

    awaaat akak nampak cam sedap dan ghupernyer mcm ayam KFC .. huhuhu sah2 kena gi makan KFC lepas nieh .. hehhehe
    Juwita Jamaludin said...
    to kak ieda.. hihihi.. nak mkn kfc ye bestnye.. huwaaaaa.. nak itut...
    Aishah@Ariffin@Aqil said...
    sedapkan ikan tu...lagi2 ikan aji...hubby kite pon suke...tp kalu beli yg tak siap lagi nak potong camtu selalu tak jadik...hahaha...
    blogresipi said...
    Kat sana ada ikan selar ek kak? bestnye... goreng dgn breadcrumbs mcm tue nampak crunchy jer...esh...besh besh
    Juwita Jamaludin said...
    to kak aishah.. sedapkan kak.. tula ita beli yang dh siap.. hubby yang suka beli.. hihihhi.. yan tak potong ta tak nah li sebab tak reti nak potong macam tu..

    to ijan..
    ada ijann alhamdulilah senang dapat ikan sebab diorang buat sushi...

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG