25 June 2009

Asam pedas Daging


Asam pedas ni memang ita suka makan waktu kat melaka dulu.. Tapi kat sini nak buat tak pandai dan daun kesum tak de.. Tapi abang request nak makan jadi ita uba la buat.. nasib ada daun kesum lebih aisha bagi haritu dah kering dah.. hhehehe.. Resepi cedok hari dapur CMG.. halal ye resepinya...


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg daging tetel (daging tetel = daging yang ada lemak2)( ita guna dagng biasa tak de tetel sini)
1 genggam daun kesom (dengan batang2nya sekali), cuci bersih dan toskan
2 kuntum bunga kantan
1 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
1 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 1/2 inci halia*
1 camca besar lada hitam*
1/2 inci lengkuas*(*dikisar halus)
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)

1. Daging tetel, dipotong (jika ketulannya besar), cuci bersih dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan sebrbuk kunyit dan cili kisar. Tumis hingga terbit minyak.
2. Masukkan daging tetel dan daun kesom tadi, gaul rata dan masak hingga daging tetel kecut. Tuang air secukupnya dan masak dengan api besar hingga mendidih. Kecilkan api dan terus merenih hingga tetel empuk.
3. Masukkan jus asam jawa, bunga kantan dan tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Biar mendidih 10 minit lagi dengan api perlahan. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas.

ini tip CMG yang tulis...
CATATAN MAT GEBU :- Kalau suka, boleh tambah serai titik, tomato, terung dan kacang bendi. Ikut lah kehendak hati masing2...Kalau masak malam, esok pagi makan, lagi terangkat u!!

2 Comments:

  1. blogresipi said...
    Daging2 nie memang faveret kite..masak mcm manepun takpe...asam pedas pun best juge...boleh hirup2 ke ni Kak Ita kuahnye? :D
    Juwita Jamaludin said...
    to ijan tula.. memang ijan sedap juga hirup... akak suka.. makan degan roti pun akak suka..

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG