30 June 2009

Kuih Lapis


Sebenarnya buat kuih ni sebab tak puas hati.. haritu nak makan kuih lapis tapi tak jadi lembik kuih tu.. guna resepi lain waktu tu.. hari ni godek-godek myr jumpa resepi ni.. Alhamdulilah jadi dan sedap plak tu... resepi dari tulip77.. thanks ye resepinya...maaf la ada juga ita menderhaka sikit kat resepi ni.. hehehe... fathnin ni suka plak kuih ni.. sampai minta bila dah habis.. eheheh.. suka sangat ita bila anak-anak suka makan .. resepi ita ambil dari myresepi ye..

Bahan-bahan ( loyang besar utk 40 org )
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula (leh kurangkan klu x suka manis sgt)
1 st garam
2 paket santan serbuk ( ita guna 1 paket je guna susu cair 1/2 cawan)
1 st minyak masak
3-4 titik sirap merah perasa ros atau pewarna kuning/hijau etc.
4 cawan air

Cara-cara
1.Dalam blender, masukkan gula,santan,tepung beras,tepung gandum,minyak,garam dan 2 cawan air.
2.Blend hingga semua bahan bersatu & tak berketul.
3.Panaskan air dalam kukusan.
4.Keluarkan adunan dari blender & isi dalam bekas. Tambah lagi 2 cawan air,kacau rata.
5.Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Letakkan satu bahagian pewarna kuning & satu lagi dgn pewarna hijau. Kacau biar warna sekata.
6.Utk memudahkan kuih ni dikeluarkan, sapu loyang dgn sedikit minyak dan letak plastik cling.
7.Masukkan 2 cwn adunan warna kuning & kukus selama 5 minit.
8.Lepas 5minit,masukkan pula 1 cawan adunan warna hijau dan kukus selama 2minit. 9.Kemudian selang seli warna hijau dan kuning hingga adunan habis.
10.Lapis yg terakhir warna hijau dikukus selama 20minit. Bila dah masak alih keluar dari kukusan dan tunggu hingga kuih ni sejuk.
11.Dgn hati2 tarik keluar plastik cling bersama kuih lapis tadi.
Utk lebih kemas,kuih ini blh dipotong dgn benang dan setiap lapisan kuih ini blh dibuka :)
* Jika guna loyang non stick, x perlu letak plastik cling, hanya sapu sekeliling dgn minyak

4 Comments:

  1. Bahiyah Yunus said...
    salam ita...bestnya dapat jalan-jalan ke tempat orang. mesti pengalaman yang menarik kan?
    mamajannah said...
    salam,
    ita..balik ma'sia akak nak gi selalu lah gi umah ita...meti macam-macam ada,
    ita akak tag ita..silalah ambil yer..;)
    blogresipi said...
    Bestnye Kak kek lapis.. kite tak pernah buat lagi... bile lah nak cube neh.
    Juwita Jamaludin said...
    to asu.. nak buat macam mana asu.. dah tanggungjawab.. banyak pengorbanan duk tmpat orang ni.. hihihi

    to kak yati..
    hihihih kat msia keje tah sempat ke nak buat macam ni.. harap leh la juga.. hahahaha.. ita dah buat tag kak thanks ye

    to ijan
    akak pun buat sebab tak puas hati aritu terlembik yang ni best senang je.. hehehe

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG