25 June 2009

Bun Sosej dan Cheese

bun 1


Meroti perkara yang biasa ita buat.. ita rasa dalam seminggu ada la dua tiga kali ita meroti.. hihiihi.. sebab itu la makanan paling kenyang dan senang nak makan kalau tgh lapar atau untuk abang bawa gi lab.. heheheh jadinya stok roti pun dah habis ita buat la juga roti untuk makan pagi esok kalau sempat jangan malam ni habis sudah.. sebenrnya ita suka design roti-roti ni.. siap pergi bakery tengok design lagi.. atau cari kat internet.. tapi kadang tak dapat yang menarik la.. hehehe.. so ini adalah sebahagian roti hari ni.. doh macam biasa ita suka guna resepi ni.. sebab lembut dan senang bentuk.. isi terpulang ikut suka.. sebab hubby suka yang pedas-pedas dan ita suka yang bercheese dan anak-anak suka sosej ita buat yang ada sosej dan letak cheese... bagi yang suka manis leh tukar2 inti contohnya kacang merah ke, jagung mayonis ke, kaya ke.. ita tempek juga resepi roti yang memang ita suka gunakan...

Bahan-bahan
120ml susu segar
50g telur
300g tepung roti
3 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
60g butter
1 sudu kecil dry yeast

topping bun 1
sosej dibelah 2
parutan cheese
parsley

inti bun 2
sosej dipotong nipis
sos cili/tomato
parutan cheese
parsley.

cara-cara
1. untuk dough ita masuk bread maker dan tekan butang doh.
2. untuk bun 1.. ambil satu ketul bahagian doh masukkan sosej ketika masukkan pastikan sosej berada dalam suduy 30 ke 45 darjah. taburkan cheese supaya menutupi sosej dan taburkan parsley..
3. untuk bun 2.. masukkan semua inti macam buat karipap.. dan potong 5 bahagian di atas bun tersebut.. siap..

2 Comments:

  1. blogresipi said...
    Memang la Kak Ita ni rajin meroti... macam2 bun ade... kat sini roti byk yg keras2 kite tak suke...
    Juwita Jamaludin said...
    heeheeh.. memang suka lagi pun senang na mkn.. sedap pun ye.. heeheh

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG