05 May 2009

Roti Marble


Semalam buat roti marble ni untuk breakfast pagi ni.. Waktu buat tu teringat kat tokey roti ( kak hana yang bagi nama ni ) Ros toyosu.. ini resepi dia la ni.. heheheh.. tengok la roti ita yang marblenya tak berapa jadi tu.. tapi abang kata sedap.. tak pe nanti nak buat lagi bagi dapatkan marble yang cantik..anyway thanks ros..

Bahan-bahan
200 gram tepung roti
50 gram tepung gandum
1 sudu besar butter atau marjerin
140 ml susu segar
1 sudu kecil yis
2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil bread improver
1 sudu besar serbuk koko dibancuh dengan sedikit air

Cara-cara
1.masukkan semua bahan kecuali serbuk koko, uli sampai tak melekat pada jari. kalau ade BM tekan On je.
2.perap doh selama 40 minit. kemudian tumbuk-tumbukkan doh tadi, keluarkan angin.
3.Bahagi doh pada tiga bahagian. satu bahagian masukkan bacuhan koko tadi, kalau telembik buleh tambah sedikit tepung dan uli macam biasa. pastika adunan betul betul sebati ye. warna sekata untuk doh coklat tu.
4.satukan doh yang baki tadi dan terap memanjang. letakkan doh coklat di tengah-tengah. tutupkan keseluruhan adunan tadi
5.potong tiga adunan dan anyam bentuk tocang. letak dlm sandwish loaf.
6.Biarkan naik dua kali ganda dan bakar pada suhu 160 darjah selama 25 minit atau hingga permukaan nya perang.
7.siap dibakar dan sejukkan atas redai.

0 Comments:

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG