07 May 2009

Dalca Daging


Hari ni badan rasa tak berapa sihat .. 2 hari fateh demam.. nasib baik tak kuat hanya panas sikit je tapi hidung tersumbat jadi agak meragam juga la.. Papa semalam tak pergi lab sebab hujan lebat jadi dapat la papa tengok-tengokkan anak-anak sambil ita masak malam. Masak malam tadi untuk makan pagi ni sebab ita pun rasa sengal-sengal dari semalam ni macam nak demam.. mungkin jangkit dari fateh ni.. fathnin hanya hidung saja tersumbat dan pagi ni papa pun rasa tak sedap badan dan sakit tekak..Jadi decision masak semalam tu tepat kalau pagi ni la masak tentu masak yang simple je.. so buat nasi tomato tapi hanya nak tunjuk dalca daging sahaja sebab haritu fatin ada tanya tentang dalca.. ita buat dalca ni pun sikit je sebab kacang dhal lebih dari buat masalodeh aritu tinggal sikit.. heheeheh.. To fatin kalau betul, resepi ni ita ambil dari myr.com.. sedap dan mudah untuk membuat nya..

Bahan-bahan

200gm kacang dhal - direbus
200gm daging lembu - dihiris
2 biji terung bulat - dipotong kecil2
2 biji lobak merah (karot) - dipotong kecil2
2 biji kentang
10 batang kacang panjang - dipotong
50gm serbuk kari daging + sedikit air
4 cawan santan
Sedikit daun kari
Minyak masak dan garam
Bahan tumisan:
3 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
5 ulas bawang merah - dikisar
2 cm halia - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
2 biji bawang besar - dikisar

Cara-cara
1.Panaskan minyak masak dalam periuk. Tumiskan daun kari, kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih hingga berbau.
2.Masukkan bahan2 kisar dan kacau rata. Kemudian tuangkan bancuhan serbuk rempah kari.
3.Goreng hingga garing.
4.Seterusnya masukkan daging dan perlahankan api. Masak hingga daging lembut.
Akhir sekali, masukkan kacang dhal, santan, sayur-sayuran dan garam. Masak hingga mendidih.

0 Comments:

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG