20 April 2009

Choco Mousse Brownies


Choco mousse brownies ni memang lama dah nak buat... geram je tengok dalam myresepi tu.. gambar dia memang terliur.. ita memang admire resepi kak yani myresepi ni.. bestsangat dan menjadi... so gelatin halal pun dah sampai dari Malaysia Yong kakak ita yang hantar.. Terima kasih Yong dapat la ita cuba resepi ni... walaupun comot.. anyway sedap.. hehehehe .. buatnya pun tak susah senang je.. hanya bahan2 je perlu ada... lain kali nak buat lagi.. supaya dapat yang cantik hehehehe.. gambar pun tak sempat nak posing sangat sebab untuk jamu orang .. heheheh..ita ni kalau nak buat kena waktu orang datang baru ramai yang makan.. kalau kami je kat rumah ni alamatnya mahu gemuk.. jadi inipun antara menu waktu aisha datang baru-baru ni.. heheheh .. so resepi disini

ini untuk rujukan ita

Bahan-bahan ( 18cm )
Brownies
45g butter
65g gula halus
1 biji telur
50g tepung gandum
1/2 sudu kecil baking powder
1 sudu besar serbuk koko
Chocolate Mousse
140g coklat masakan
1 sudu besar gelatin
100ml air
2 biji telur putih
200g whipping cream
40g gula halus

Cara-cara
Penyediaan Brownies.
Pukul butter dengan gula sehingga kembang/putih.
Kemudian masukkan telur. Pukul lagi dalam 3-4 minit.
Ayak tepung, baking powder dan serbuk koko ke dalam no.2 tadi. Kacau rata.
Masukkan adunan ke dalam loyang. Kemudian bakar dengan suhu 190 degree selama 12-15 minit.
Bila dah masak, keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.

Penyediaan Mousse.
Masukkan gelatin ke dalam bekas yang mengandungi 100ml air. Biarkan dalam 5 minit. AWAS!!.. jangan masukkan gelatin dulu kemudian air.. ini akan menyebabkan gelatin berketul2 dan x larut sepenuhnya.
Cairkan coklat masakan dengan kaedah 'double bowl' (Guna 2 periuk, 1 periuk letak air dan 1 periuk letak coklat. Periuk yang ada coklat ni, letak pulak ke dalam periuk yg ada air. Kemudian panaskan sehingga coklat cair).
Bila coklat dah cair, padamkan api dan keluarkan periuk coklat dari periuk yg ada air tadi. Masukkan campuran gelatin tadi ke dalam coklat cair. Kacau sehingga gelatin sebati dengan coklat tadi. Biarkan sehingga sejukkan.
Pukul putih telur sehingga kembang atau sehingga bertanduk.( Kalau diterbalikkan bowl, telur x jatuh). Sambil pukul telur tu, masukkan gula sikit demi sedikit.
Dalam mangkuk lain pula, pukul whipping cream sehingga jadi btk krim.
Masukkan no.10 dan no.7 ke dalam no.9. Kacau perlahan-lahan sehingga sebati. Tuangkan adunan ini ke dalam loyang brownies. Simpan dalam peti sejuk sehingga mousse keras dan bolehlah dihidangkan.
Sebelum dihidangkan tu, boleh dihias dengan serbuk koko dipermukaan mousse.

4 Comments:

  1. emilia said...
    wahh bestnyerr..dr dlu mmg nk try wt choc mousse brownies nie tp xdpt wt ..xde gelatin..ni yg nk suh org msia pos gk ni.. terliur tgk k.ita wt.pos kek ni sepotong 2 k.ita..hihi
    aisha said...
    amboii 3 entry sebut nama sya..huhuhu..hihi kak ita sya masak 3 potong tauu..sedapppppp...mmg sedapp..hai klu ade gelatin leh buat nih, tp tkde..huhu..aina pun happy je main ngan fatehh, zameer..suka ramai2 kot aina nih..
    Juwita Jamaludin said...
    to aisha dan emi..Alhamdulilah .. hapy juga dapat buat sebab ada gelatin tu.. kedai tu dekat dengan rumah kakak...
    Fatin Helmi said...
    dah jadi housewife nih kejenyer kene masak je la kan ita.. lagi2 dok jauh dr msia or susah nak dpt mknan halal.. huhu.. tp rajin benar la ita masak n masakan ita best2.. huhuhu.. bestnyer la kalu leh berjiran ngan ita.. uhuhuhu..

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG