24 April 2009

Kek Pisang



Semalam tengok pisang ada 4 ketul dah nak lembik dah. Sayang sangat kalau busuk nanti. Fikir-fikir nak buat apa dengan pisang ni. Lama plak tak makan kek pisang jadi ita buat kek pisang. Ita guna resepi ini untuk buat. Sedap dan memula ingat dapat sikit je bila dah bakar dia naik dan dapat banyak. So hari ni suruh abang bawa pergi lab bagi kawan-kawan. Ita ni memang suka masak sebab nak cuba resepi. hehehehehe.... so nak makan takut.. takut gemuk jadi kalau tak nak makan banyak buat 1/2 aduanan atau buat banyak bagi orang .. hehehheh.. Abang pun bukan nak makan banayk sekarang sebab badan dah naik katanya.. sejak ita suka masak ni... hahahaha.. sian abang.. ita letak resepi-resepi ita ni untuk rujukan ita dan senang untuk masa depan. hehehehe


Bahan-bahan
180 gm tepung
2 biji pisang ukuran besar
70 gm butter
3 sudu gula putih
2 sudu light brown sugar
2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil esen wanila
1 biji telur

utk hiasan;
pisang
pecan

Cara-cara
Pukul butter dan gula sehingga kembang , masukkan gula merah pukul lagi, kemudian masukkan telur dan pisang yang telah di lenyek, esen vanilla, blend lg. akhir sekali masukkan tepung , baking powder dan soda bikarbonat . Masukkan adunan tersebut di dalam bekas pembakar, susun kan pisang di atas dan taburkan kacang pecan di atasnya. Bakar selama 45 minit. biarkan kek sejuk dan baru di potong.

0 Comments:

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG