14 April 2009

Cucur Badak



Hari ni ada masa terluang sikit, Fateh tidur dengan lenanya petang tadi.. jadi tengok dalam peti sejuk ada ubi keledek jadi nak cuba la buat cucur badak.. Kalau kat Malaysia kalau beli kuih ternampak cucur badak je tentu ita akan beli jadi nak lepas rasa teringin makan cucur badak ni cuba la buat.. tak susah pun buatnya hanya bahan-bahannya je yang perlu ada.. ita ambil resepi ni dari princesshayati myresepi so boleh tengok kat sini resepinya

so ini untuk rujukan ita

Bahan-bahan
utk kulit
2 biji keledek saiz besar
1 cawan tepung gandum
Garam

utk inti
1/2 biji kelapa parut
1 cawan udang kering
2 biji bawang besar
5 batang serai
1 sudu kecil kunyit serbuk
5 tangkai cili kering (ikut kepedasan masing2)
1 sudu besar minyak masak
Garam dan gula

Cara-cara
untuk inti:
blender cili kering+serai+udang kering dan bawang dgn sedikit air. Setelah halus masukkan kelapa parut, blender sekali. Blend sekejap jek. Setelah itu masukkan semua kedalam kuali. Masukkan juga kunyit + minyak + garam + gula dan serbuk perasa. Kacau sehingga inti tu masak, ia akan kelihatan kering sedikit.

utk kulit:
rebus keledek dengan air dan sedikit garam sehingga lembut. Setelah masak , buang air tinggalkan sedikit dan campurkan dgn tepung. Buat masa panas panas, senang nak lenyek. Jika adunan lembik lagi tambahkan sedikit demi sedikit tepung. Jgn terlalu byk nanti tak sedap.
Selepas itu buat doh kecil2 . Ambil satu buat melengung. tip: semasa hendak membuat doh ni guna sedikit minyak masak di tangan agar tepung tak melekat , keje pun cepat dan senang.
letakkan inti dan tutup kembali.
Goreng dengan api yang sederhana.

2 Comments:

  1. emilia said...
    wahh rajin betul k.ita yer
    Juwita Jamaludin said...
    mana ada rajin emi.. nak makan kena la buat.. kalau tak busuk keledek dalam peti sejuk tu.. hehheheh

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG