16 April 2009

Agar-agar lapis pelangi


Semalam Nor adik kat yokohama ni bagi pewarna.. almaklum la nihon ni tak tahu mana pewarna yang halal.. jadi waktu dia balik malaysia baru-baru ni ita pesan dia beli.. Thanks Nor.. jadi terus bersemangat nak buat agar-agar lapis pelangi.. walaupun warna ada 3 aje buat juga la.. heheeheh .. itula hasillnya..tak macam pelangi dan tak cun pun.. nanti ita nak try lagi..agar-agar dalam stok pun dah nak habis.. kat mana la nak dapat agar-agar kat nihon sedihnya.. huhuuhuu.. seronoknya duduk kat malaysia senang dapat barang.. ( tapi kat malaysia ita jarang masak.. )..menarik agar-agar ni cantik je hasilnya walaupun buatnya agak perit sikit.. hehehe.. so bagi yang nak tgk resepinya g sini ya..

so ini untuk rujukan ita

Bahan-bahan ( 22 cm )

Bhn A
2 sudu makan serbuk agar2
1200 ml air
200 gram gula
Pewarna- hijau, merah dll

Bhn B
2 sudu makan serbuk agar2
400 ml santan
800 ml air
200 gram gula
1/2 sudu teh garam

Cara-cara
Masak bahan A hingga hancur- kecuali warna
Kemudian tapiskan..letak dlm mangkuk. biarkan dlm bekas lain (kaedah double boiler) @ biarkan dgn api kecil
Masak bahan B hingga hancur - kecuali santan & garam
Dh masak..masukkn santan dan garam..didihkan sekejap shaja. Buat spt bhn A - tapis letak dlm mangkuk..biarkan dlm bekas lain ( double boiler) @ biarkan atas api kecil

CARA MELAPIS:
Sukat 250 ml agar2 (A) letak pewarna..masukan dlm loyang..biarkan dlm 5 minit @ agak keras
Lapisan pertama dh agk keras.lorek2 permukaan agar2 yg dh agak keras td dgn garfu supaya lapisan akan melekat.sukat lg 250 ml agar2 (B) tuang dlm loyang..biarkan dlm 5 minit
Ulangi langkah 5 & 6...hingga habis..tp setiap kali turn agar2 (A) kena letak pewarna..ikut sukalah nk letak warna apa..TAPI jgn lupa setiap lapisan yg dh keras mesti dlorek2 dgn garfu. agar2 (B) tetap clear warna putih santan je...ala2 mcm kek lapis
Sapa2 yg tak suka manis sgt blh adjust rasa dia...

5 Comments:

  1. are said...
    prnh buat skali..pastu malas dh..lmbat kan,tp sedappp!!!
    Fatin Helmi said...
    agar2 fav mama fatin nih.. alahai.. teringat lak kat mama.. tp fatin tak reti n tak pernah pun buat.. makan ade pandai.. hehe
    emilia said...
    wah rjinnyer melapis..smlm marble2..hri lpis2..:) kt nihon ni beli pewarna je nis yg serbuk je. kne bncuh sndri. kt tmpt emi ni agar2 ade je jual.
    Juwita Jamaludin said...
    to kak are.. memang lambat tapi kena sabar.. huuhuhuuh
    Juwita Jamaludin said...
    fatin nanti anak dah besar sikit cuba la buat.. ita bukan rajin masak tapi suka cuba resepi.. hhiiiihhihi

    to emi.. bestnya da agar2 kat sini.. nak tahu mcm mana rupa dia...

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG