24 June 2011

Kuih Bakar Durian



Salam semua. Dua hari ini di Yokohama sangat la panasnya. Sekarang kira dah awal musim panas disini jadinya rasa membahang je. Pasang kipas pun kadang tak terasa. Suami ita dan fateh pun tak berapa sihat semalam disebabkan cuaca panas yang mendadak ni.

Semalam ita sempat mencuba resepi kuih bakar durian. Ini adalah durian lebih yang ita frozenkan lebihan ulas dari yang ita beli hari sabtu tempohari. Disini ita nak mohon maaf sangat terutama kawan-kawan yang ada jepun entry jelly kelapa tu buat ramai yang terliur maaf ye ita tak dapat nak belikan dan pos sebab "thailand fair" tu bukan selalu ada hanya minggu tu je.. Disebabkan buah cepat je busuknya jadi pihak costco jual murah.. Maaf ye..tak dapat tolong .. rasa bersalah plak..:(



Untuk resepi kuih bakar durian ni ita buat 1/4 je dari resepi asal. Resepi ni kalau tengok memang banyak mungkin boleh buat untuk orang makan kenduri kot. Bagi keluarga kecil tambahan anak-anak kecil macam ita ni yang tak minat makan durian baik la buat 1/4 je dari adunan tu. Ita siap boleh bagi kawan lagi sebab banyak juga dapatnya.

Okla resepi ni ita ambil dirumah noorsha yang cantik gambar-gambarnya tu..:) resepi asal dari kak fida myresepi ye.. thanks noorsha dan kak fida..



Kuih Bakar Durian

Sumber Resipi : Kak Fida, Myresipi


Bahan²(loyang 11 x 11 inci)
250 gm isi durian-
1700ml santan (600 ml santan kotak + 1100 air)
600 gm tepung gandum
400 gm gula pasir
6 biji telur
1 sk garam
2 sk pewarna kuning lemon + 1/2 sk pewarna hijau- ita letak kuning je



Cara²
1. Satukan kesemua bahan² ke dalam mangkuk dan kacau rata. Tuang adunan ke dalam pengisar dan kisar semua hingga halus. Tuang semua adunan yang dikisar kedalam mangkuk dan kacau hinggga rata sampai sebati.
2. Panaskan oven 180 C
3. Tuang adunan ke dalam loyang @ acuan bahulu dan bakar selama 45 minit @ hingga masak,. Boleh tabur dengan bijan putih jika suka.

39 Comments:

  1. nuwairani ismail said...
    patut la kak ita buat 1/4 je resepinya, mmg banyak rupanya...kat sana pon boleh jumpa durian ek. mesti mahal kalau yg dijual tu..

    comel pulak bentuk kuih bakar ni. harum semerbak sampai ke sabah dah ha...
    Mas said...
    wahhhh...sedapnya tengok kuih bakar doyan tu....
    nakkkk rasa seketoi...
    hulur la kat mas ita..
    tak baik kedekut....
    ☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...
    Sekali Tgk Mcm kueh raya la k.Ita hikhik
    Kat sini pow hangat giler Kak ...tataw nk lari p tempt sejuk mana kira bk mandi jer(´-`).。oO(
    Yatie said...
    uwaaaaa harumnya bau derian ni....ada lagi tak, cantiklah Ita ptng bentuk mcm tu..comel jek...munger2 tu yg best..
    ieda said...
    waaa meanriknya dik .. x pernah layie akak makan kuih bakar durian nie .. nanti bila ju balik mesia leh lah buatkan utk akak :)
    Nieza said...
    uishhh sedapnya...nak kena cari doyan gak la nanti...sib baik sini ada jual yg frozen punya...hehe
    ijayuji said...
    Salam kak ita!!! jengah2 sekejap sebelum masuk waktu wakakakaka... waduhhhhhhhh abislah kalau mcm ni org yg kat jepun lg dasat tyg menu durian :D bak ayu kata curlasssttttt!!! ;-)
    Cendana Kasih said...
    sedapnyer Ita. teringin la plak..kat KL skang ni pun dah ada doyan, tp masih mahal lagi, durian dari Perak. Sikit masa lagi, murah la, bolehlah akak borong untuk buat juadah...Selalunya akak kupas isinya dan jadikan pes, pastu frozenkan..senang untuk masak bubur dan buat kuih..(inilah nasib orang yang takde kebun :( huhuhhh..sedih...)
    AZLITA AZIZ said...
    waaaa.. sampai kemari bau durian...
    rajin buat bunga2 tu..
    nak seketul boleh??
    Kak Sam said...
    Assalamualaikum..
    Salam kenal. Tadi nampak kat hpme sweet home terus ke sini. Cantik le gambar2 yang ada kat sini. tergoda gitu.
    Maira Anjami said...
    Nampak durian dan manggis:))
    dah macam kat Mesia la Kak Ita..hehe
    Amie said...
    rajinnya ita.... mencari & cuba pelbagai resepi, walaupun negara tak berpokok durian...dpt juga buat kuih durian...
    Asmara said...
    wah buat kuih bakar durian plak. minggu ni tema buah2an tempatan. hihi.. esok mesti resepi mangga pulak x pun manggis ke. ahahaha..:D
    Gee® said...
    hish...rajin sungguh la ita ni, bagai2 resipi tayang yer buat kite terliur jer... byk ke doroyan kat umah? sok bulih wat sewrawa pulak...hihihi
    Ijan said...
    Salam Kak Ita,
    Bila tengok gambar akak ada gambar manggis, pulak tu kuih bakar durian, ingatkan akak balik malaysia. hehehe.... rupanya masih di jepun... sedap tu kuih bakar durian :)
    Nuridah said...
    Assalamualaikum Ita,

    wah Ita pun boleh dpt durian juga ya?? Kuih bakarrrr..febret akak ni...nk sepotong boleh??
    mizz-siti said...
    wahh..durian lagi...best dan menyelerakan je nampaknya..
    suri solehah said...
    sedap nampak kuih bakar tu..org kt jepun sempat buat kuih bakar durian..org tempatan tak bersempat lagi
    Chik Mimi said...
    amboi ita sedapnyaaa nnti akak nak buat lah penang sekarang tengah musim durian
    izahdaut said...
    ala comelnya kuih bakar tu.. warne pun sweet je ita... suke tengok. tak pernah lagi buat kuih bakar durian ni. nanti leh try
    Kamalia said...
    kak ita.cntikla kuih bakar akk nih.
    akak, jgnla mcm tuh.sy xkisah pun.ala, tahu jela org preggy ni,sume benda nak mkn.akk jgn risau ape pun tau, sy xdela mengidam sgt.iA,ank sy xmeleleh air liur dia,kot meleleh pun,lap jelakan..hahaha.
    nway, terima kasih byk2 sbb akk teringatkan sy. buat sy rs terharu sgt2 nih..syg akak.
    Wanieyra said...
    salam ita.. lama tak singgah sini. tak sempat nak jalan2 dapur kawan2. Belum pernah rasa lagi kuih bakar ni, nanti nak try jugalah
    Umm Mymoonah said...
    I translated the recipe, but I couldn't find what is Durian, your cake looks utterly soft and delicious.
    Ina said...
    boleh cuba nie..sekarabg memang tengah banyak durian kat sini...
    Diana @ Melley Mey said...
    ita.... akak juga yg lom dapat2 lagi buah durian kat cnie.. huhuuuu.. nampak gayanya jamu mata sekali lg ler jawabnya kan... :D.. cantik kuih bakar durian ita tu... ;)
    Lovely Kitchen said...
    Ena xnak kuih bako tp nak doyan yg sebiji tuuuuuu!!!! nampak2...huwaaaa dah banjir kat sini...nangis x dpt doyan...
    Ida,Japan said...
    ooo...beli doyan hari tu buat kuih bakar erk..sedap, k'ida suka kuih2 bakar ni...kuih ita tu cun ler...nmpk sedap!
    indahhouse said...
    salam kak Juwita,
    cantiknya kuih bakar durian kak.. cantik presentation kak. Memang terus rasa nak ambik bbrp bekas. hihi...
    Dah lama nak durian. my Hubby tunggu musim murah. moga2,.. ada rezeki saya.
    harap hubby kak juwita cepat sihat.
    Juwita Jamaludin said...
    nani.. tula mahal tau tapi pejam mata la nak makan punya pasal .. resepi ni banyak buat 1/4 pun banyak dapat

    mas.. tak kedekut la nak la satu tupperware..:)

    ayu.. hahah nampak rupa kuih raya ke.. bunga2..hihihi
    Juwita Jamaludin said...
    kak yatie.. saja kak.. suka nampak munger2 tu kak.. hihihihi

    kak ieda.. ye kak semarik gak menu ni nak buat pun senang..

    nieza.. cepat2 beli tau sedap nampak kan
    Juwita Jamaludin said...
    ika.. tu la curlasst.. hihihihi tegah ada durian buat la apa yang patut duarian siam sedap nya..

    kak noorma kat sini lagi la kak mahal tapi pejam mata je kak nak makn.. huhuhuhu
    Juwita Jamaludin said...
    kak ita.. tula sampai jB ye kak.. hihihih kat msia senang jumpa durian kak

    kak sam salam kenal juga.. thanks lawat blog saya kak

    tula maira.. macam2 buah ada.. sedap tau
    Juwita Jamaludin said...
    Kak amie.. Tula rezeki kak dpt cuba resepi ni kak..

    As.. Mangga beli tp mkn gitu je sedap.. Tgh ada as buat la menu2 gini
    Juwita Jamaludin said...
    Kak gee.. Durian sebiji je tp untik buat ni guna seulas je.. Hihihi

    ijan mcm duk msia yek.. Hihihi saja je nampak msia sikit
    Juwita Jamaludin said...
    Kak nur.. Hihihisedap kuih ni ita sula nak buat senang

    achu buat yg ni plak sedap tau
    Juwita Jamaludin said...
    Kak mimi.. Cari durian cepat kak sedap.. Ita suka resepi ni kak

    izah.. Sedap izah buat la.. Ita suka.. Awak tentu suka nanti
    Juwita Jamaludin said...
    Lia akak selalu ingat kat awak kalau awak ok tak pe ye..

    Ira.. Nanti buat la.. Cari durian dulu tau
    Juwita Jamaludin said...
    Mymoonah i have told at your what a durian is.. Thanks for drop by here

    Ina.. Buat la sedap tau

    kak diana.. Sedap kuih ni.. Kat msia senang cari durian
    09SD195 said...
    kak ena.. hihihi tu kulit tu kak.. jangan tertipu. hahahhajangan kak nagis nanti banjir sampai yokohama

    kak ida.. tula buat yang ni kak resepi senang

    nur.. tula moga ada rezeki tapi msia murah lagi kat sini yang mahal..:(

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG