26 June 2011

Spaghetti Olio




Salam semua. Sekarang ni di jepun dah mula panas jadinya makanan yang dimasak cepat basi kalau masak ita selalunya akan simpan dalam peti sejuk atau masak bila nak makan je. Bukan apa bila panas-panas ni makanan jadi cepat tak sedap rugi je penat-penat masak tetiba rasa dah lain. Dulu style ita masak waktu malam untuk bentou suami tapi sekarang dah kena tukar jadual masak, waktu nak makan atau masak kena simpan dalam peti sejuk.

Menu ni adalah menu hari Khamis waktu anak-anak ita selsema. Kanak-kanak bila selsema memang tak lalu sangat nak makan. Jadinya ita kena buat menu kegemaran anak-anak la. Anak-anak ita kalau spaghetti memang tak tolak tambah kalau ada sosej. Jadinya untuk menu ni ita tambah sosej untuk anak-anak ita makan. Ita juga tak tabur lada hitam untuk pinggan anak-anak ita takut pedas.. Untuk ita dan suami je. Sedap dan mudah resepi ni.. Kalau sekali buat mesti nak buat selalu.

Resepi ini dari blog blogger masak-masak yang terkenal iaitu Mat gebu@DTS. Ita kongsi disini ye Mat. Terima kasih.




Spaghetti Olio

Sumber : Dapur Tanpa Sempadan

Bahan-bahan

80 gram spaghetti yang belum direbus
3 batang jejari ketam, potong dadu
1 biji bawang holland saiz sederhana, didadu
2 ulas bawang putih, dicincang haus
3 biji cili padi, buang biji dan cincang halus
6 tangkai sweet peas, kerat 2 setiap satu
5 biji green olive
5 biji black olive
15 biji jeruk capers- ita tak de..
Serbuk lada hitam secukupnya
Sedikit Italian seasoning
Minyak zaitun untuk menumis



cara -cara

  1. Rebus pasta dalam air mendidih bergaram hingga lembut atau ikut arahan pada paket (mat suka lembut sikit). Toskan.
  2. Panaskan sedikit minyak zaitun dalam kuali, tumis bawang holland, bawang putih dan cili padi hingga harum dan bawang layu. Masukkan buah zaitun hijau/hitam dan jeruk capers, kacau rata. Tambah jejari ketam. Kacau.
  3. Masukkan sweet peas dan juga pasta, gaul rata, tambah 1/4 cawan air rebusan pasta tadi, masak sekejap. Rasa dan jika kurang masin, tambah sedikit garam. Bila ok, boleh matikan api. Tabur serbuk lada hitam dan Italian seasoning sebelum dihidangkan....


25 Comments:

  1. Nieza said...
    sedapx2...dah pernah cuba dah resepi CMG ni..memang best..kat jepun dh pagi yer...dah nk sarapan pagi lah yer...org disini baru nk masuk tido..hehe
    ☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...
    Kids mmg suka la makan gini kan
    Mmg la k.Ita mkn cepat basi x leh letak luar lama2....lega dah 2 hary ujan Dan mendung x der la panas sgt kan akak (。-_-。)
    Lovely Kitchen said...
    mmg best tu!!...ita, roti kt belakang tu yg betul ke hiasan semata...gebus je nmpk!
    Sue said...
    wah...orang kat jepun makan pasta... macam teringin jugak ni
    nuwairani ismail said...
    kalau bukan musim panas, nasik yg 2 hari pon tahan lagi..yela, nk buat mcm mana duk di negara 4 musim ni...
    sy tak tau la kenapa budak2 mmg suke mkn pasta jenis yg mcm ni. anak buah sy pon suke makan. tapi kalau meekuning biasa tu xde pulak diorg beriya makan mcm spageti. best la resepi ni. kat mane la nk cari seasoning tu..
    Amie said...
    ita,
    kak amie mula kena selesema ni... tengok resepi yang sangat cantik gaya persembahannya ni teringin nak rasa...memang menarik dgn aksesori tambahan termasuk anggur dan roti di belakangnya tu...
    Sheila Shafeareen said...
    Salam dah panas yeee di m'sia pun panas ni....Kena SBC sdp ni...spagetti ygg enak mmg fv sekeluarga...suka negok pic n prop yg ita ambik....
    Mas said...
    nak sepinggan spagetti tu.....
    nak merasa dulu..he...he...
    nampak sedapp la...
    Gee® said...
    kak gee pon rase nk demam ni,huu teringin pulak nk mkn spaghetti olio ita tuh...
    Ida,Japan said...
    Sekali-sekala ada gak msk style ni, kalau dh tak tau nk msk apa dah...sekali-sekala jer, sbb depa ni kureng sikit, kalau spagheti bolognese ok..
    ieda said...
    wah2 dik ! bikin akak terla liuq nie huhuhuh mcm pelik2 je nama2 bahan tu dik , mcm mana nak cari .. huhuh nak buat jugak ! :)
    Nik Muhammad Faiz said...
    cam menarik jer blog kak ita ni...i will try my best to follow this blog...hehe
    Nik Muhammad Faiz said...
    kena blaja masak ngan kak ita ni
    ijayuji said...
    Salam kak ita!!! byk ketinggalannnnnn uwaaaaaaa... tapaukan kita sume sekali!!! kita kalau spaghetthi ni suke yg ringan2 maksudnyer yg simpla2 sbb kita malas hihihi.... suke paperonchino lagi sbb bwg putih :D
    Ayu said...
    Assalam ida,
    ada spaghtetti olia rupanya kat sini akak terlepas pandanglah dear..
    spaghetti buat macam ni akak belum pernah cuba lagi..sebab kat rumah akak tu lebih suka yang warna merah..heheh banayk songeh lah katakan..heheh..ada lagi tak ni..kasi sepiring jadilah untuk akak aje..
    Khairi said...
    Salam. Moga Puan sekeluarga bahagia di perantauan. Maaf, nak tanya, Insya-Allah saya akan ke Yokohama pada September ni. Masa tu cuaca panas lagi ke? Terima kasih dr Kuala Lumpur.
    Juwita Jamaludin said...
    nieza.. tula kat sini terbalik dengan finland kot..

    ayu.. tul tapi malam sekarang sejuk sikit kalau tak membahang je
    Juwita Jamaludin said...
    kak ena.. betul kak bukan hiasan..hihihi roti beli tu yang gebu..

    sue buat la sedap pasta ni
    Juwita Jamaludin said...
    nani.. sedap ni nanni tu budak2 suka tu simple tapi sedap

    kak amie.. thanks ye... saja tambah pelakon tambahan kat belakang tu
    Juwita Jamaludin said...
    kak shile thanks.. ita suka fotografi kak saja nak tambah ilu..

    mas.. sedap ni mas anak 2 mas tentu suka
    Juwita Jamaludin said...
    kak gee. meh la makan.. sedap tau kak.. hihiihi

    kak ida ita ni menu yang diorang suka kalau malas fikir masak ni je
    Juwita Jamaludin said...
    kak ida kat msia lag senang cari kat tesco ke apa ke mesti ada..

    faiz thanks lawat blog akak yang biasa je ni.. ni blog suri tumah.. hihihi
    Juwita Jamaludin said...
    kak ayu.. dah abis la kak .. akak lambat datang lunch dengan ita hihihihhi.. nanti cuba la kak sedap ni
    Juwita Jamaludin said...
    salam khairi, pada bulan september biasanya masih panas kecuali hujung september dah hampir sejuk tapi belum sejuk betul sebab mungkin perubahan ke autumn pada waktu tu.. nanti sila lihat ramalan suhu pada waktu untuk lebih tepat
    Khairi said...
    Tk. Insya-Allah menghadiri International Convention QC Circles, 11 -14 September 2011 di Yokohama.

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG