12 July 2011

Pineapple Panna Cota/ Panna cota Nenas



Salam semua. Dah abis baca tentang diri ita tu.. hihihii.. habis semua rahsia terbongkar ye. Tengah malam-malam menulis macam-macam yang terkeluar ceritany. Ok la semalam buat panna cota untuk berbuka puasa suami. Buat pun dah lambat macam cerita kak azlita ia memang lambat sejuk tapi takut tak sempat suami nak makan ita letak dibahagian chilled didalam peti sejuk cepat sejuknya. Alhamdulillah memenuhi citarasa kami sekeluarga. Ita suka panna cota ni lembut dan nak makan pun sedap sebab ada buahan yang di blender diletakkan diatasnya.

Untuk resepi ini ita buat 2 bancuhan. Sebab panna cota memang tak rugi cuba. lagi pun nenas ni ada banyak takut nanti fathnin makan berebut-rebut plak. Jadinya biar puas kami makan sekeluarga.



Resepi ni dari rumah kak Azlita. Tengok panna cota kak ita terus terliur nak buat. Resepi asal dari gert tapi sumber dari kak nor. Katanya resepi ni adalah resepi dari mango panna cota. Terima kasih semua yang menyumbang kepada resepi ini. Ita share disini pula yek.


Pineapple Panna Cota

Bahan-bahan
7 gm gelatin
3 camca besar air
2 1/2 cwn susu segar
1/4 cawan gula halus
1 camca teh esen nenas
sedikit nenas dalam tin di potong dadu dan separuh darinya di blender halus.




Cara-cara

  1. Bancuh gelatin bersama air hingga larut
  2. masak susu segar bersama gula sehingga timbul buih2 kecil
  3. Angkat susu dari api dan masukkan esen nanas serta larutan galetin
  4. Tunggu sehingga sejuk sedikit dan tuang dalam gelas lutsinar.
  5. Letakkan kiub nenas dan simpan dalam peti sejuk semalaman. ( ita tak letak semalaman ita letak bahagian chilled didalam petisejuk tu.
  6. Bila telah keras letakkan puri nenas diatasnyer. Makan sejuk2 memang best!


24 Comments:

  1. ☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...
    Natsu mmg laku buat dessert or pudding Bagik sejuk badan khen...just lately sbb Sakit tekak nk buat spa pow malas....siap masak sang somi take over....Adeh over giler khen akak? Ms x cihat nk bermanja x gitew??? Hahaha(~_~;)
    AZLITA AZIZ said...
    ala.. sedapnya.. terliur akak melihatnya.. rasa nak buat lagi je..
    mmg sedap pana cota ni sebab dia lembut je kan.. so bila lalu kat anak tekak tu rasa licin aje.. hihi
    Wanieyra said...
    salam ita..
    Tiap kali singgah sini mmg buat ira terliur je...
    ijayuji said...
    Salam kak ita!!! sukeeeeeee sgt dgn panna cotta ni tp kena jimat2 sikit gelatin kita sbb dah tggl sepeket pastu nak order asyik kena tendang jerr huh!kalau nenas masam2 sedap ni kak hihihi...
    Gee® said...
    tis..tis..tis... itaaaaa tau tak bunyi apa tuh...? huwaaaa... air lior menitik dah... sedapnyaaa
    Diana @ Melley Mey said...
    Assalamualaikum ita...
    cantiknya panna cota tu ita.. akak x reti lg buat nie... alangkah bahagianya jika dapat makan yg ita buat nie... nampak sedap sesangat tau
    Ida,Japan said...
    kuar peti ais, mkn sejuk2 pulak...mmg best ni kn Ita musim panas2 gini
    nOOrsha said...
    salam ita.. kite pon suke panacotaa... tp umah ni klo dessert lambat laku nye.. so kalo nk wat tu kene timbang tara dulu takut x abih.... hihi...
    Cheq Sue said...
    Alamak.... kite baru bookmark mango panna cota...ita dah buat nenas... sedapnya...
    cik cek said...
    Ita....
    sejuk ...nyaman je terasa masuk kat tekak...bestnya....:)
    Amie said...
    kalau bab puding yag sejuk2...memang terus masuk perut, tak ada sekatan jalan lagi...
    K.Nor said...
    cantik panna cotta nenas tu ita.. cam izah, dia buat versi nenas gak.. sedap kan .. seeloknya kalau nak makan panna cotta yg sedap dan sejuk kena buat awal sehari.. baru betul2 set :)
    MaDiHaA a.k.a Ratna said...
    uiii sedapnyaa... kalau dpt time berbuka puasa pun syok ni kan...
    Hanis MY said...
    akak sy dah jumpa...terima kasih byk2... tapi bila ntah nka buatnya hadui laa... yg ni pun menarik gak nih terliur...
    Mama Hawa/Mama Nani said...
    terliuq mama tgk panna cota Ita//blm pernah mencuba lagi....
    dZana said...
    aslmkum ita.. tq award tu nnti akk angkut sekali .. homework tu masuk buku utang dulu.. hihihi.. Insyaallah ada kelapangan nnti akk buat.. akhir2 ni mmg sibuk sgt.. ada lagi panna cota ni.. time panas2 mmg sedap dpt mkn yg sejuk2 camni..
    Mas said...
    nak segelas ita...
    sedapp ni makan dalam cuaca panass...
    Lovely Kitchen said...
    suke sgt desert cenggini...gelatin tu yg probnya sayang dh tinggal skit...huhuuu
    Umm Mymoonah said...
    Lovely looking dessert.
    nuwairani ismail said...
    tengok orang ada gelas berkaki ni...suke pulak...bestnye kalau ada..

    rajin kak ita buat dessert ni..kalau nani pon sama...nani lagi suke buat dessert sebenarnya..sebab boleh present cantik2, comel2, gitu. ini kalau makan time musim panas terik mcm sekarang memang maveles la...
    Nieza said...
    assalam ita, mcm mana akak boleh terlepas pandang n3 ni...hhe sorry yer dok asyik mkn buah stroberi jer tu sampai tak nampak n3 panacota ni....sedap ni...akak dah kali ke-2 juga buat panacota tapi yg versi nenas ni belum cuba lagi.
    Juwita Jamaludin said...
    thaks semua ita dah baca semua komen tapi tak leh nak balas satu2.. terima kasih hargai kerja ita.. sayang korang..:)
    Reynold said...
    Wow, there is a great deal of effective material above!
    supplements for anxiety | Allergy Medicine For Dogs | ppc campaign management
    pay per click management firm said...
    How to delete my facebook post from google search engine?. When I google my name, my facebook comment, which I did not intend it to be public, shows up on the first page of google search result. I set my fall of my facebook setting to private yet it still shows up on Google. I tried removing it through Google Webmaster tool but it won't let me. I need help!. pay per click management firm

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG