20 August 2009

Salmon Butter Lemon



Tengok salmon dalam peti sejuk tu terfikir nak masak apa dengan salmon ni. Selalunya salmon ni ita buat sushi je. Dah boring makan sushi dengan salmon ita cuba Salmon butter lemon ni. Resepi dari kak yani myr.. thanks ya

Bahan-bahan ( 2 orang )

* 2 slices salmon
* 2 + 1 sudu besar olive oil
* 1 sudu besar butter
* 1/2 sudu besar jus lemon
* 4 sudu besar air
* garam secukup rasa
* lada hitam secukupnya(3 kali pusing kalau guna bekas lada hitam)
* daun bawang untuk hiasan( ita tak de guna parsley kering je)
* tepung gandum/ corn starch

Cara-cara

1.Kerat 2 salmon dan buang kulitnya. sapukan dengan tepung gandum.
2.Panaskan 2 sudu besar olive oil. Bila olive oil panas, besarkan api dan masukkan salmon.
3.Bila bahagian bawah salmon dah nampak kuning, balikkan dan masukkan pula 1 sudu besar olive oil lagi. Masukkan garam, dan lada hitam. Kemudian balik-balikkan salmon sehingga garing.
4. Keluarkan salmon dari kuali, masukkan pula air, butter dan jus lemon. Panaskan sehingga air meruwap dan sos lemon melekat kat sudu.
5. Tuangkan sos lemon ke atas salmon dan taburkan dengan daun bawang.
6. Kalau nak lagi sedap, sebelum letak salmon tu pinggan tu panas sekejap dgn microwave. Lepas tu bolehlah letak salmon dan sos lemon di atasnya.

3 Comments:

  1. kew_chop said...
    waa bestnye, leh wat mase sahur posa nanti. simple n sedap..
    blogresipi said...
    cantiknye salmon tu posing dlm pinggan.. terliur tgk... selamat berpuasa akak dan family :)
    Juwita Jamaludin said...
    to murni..

    cubalah sedap dan siple akak pun suka

    to ijan.. selamat berpuasa ijan...

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG