26 August 2009

Bingka Pisang


Juadah pemanis mulut untuk berbuka puasa. Saja buat sebab nampak pisang dah mula nak menopous.. jadi baik la buat sesuatu sebelum dingap oleh tong sampah.. sedap bingka ni.. senang nak buat..resepi dari kak zana.. thanks ye kak.. ita c&p ye

Bahan-bahan
1 sisir pisang kapas ( 10 - 13 biji).. di lenyek.. mmg byk tau
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*
1 cwn santan*
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

Cara-cara
1. Blender semua bahan*
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt..

4 Comments:

  1. RiShaZalia said...
    Ta.... rajinnya buat bingka... sib baik sempat jenguk pisang tu sblm dia menapous kan.... hehehe
    mizz-siti said...
    wahh..sedapnye nampak bingka pisang ita ni..nak buat oven takde la pulak..huhu..ita, kalo ader resepi yang kukus-kukus letak lam ni ek..hehe
    blogresipi said...
    Cantiknye akak potong bingka tue... pakai pedang samurai ke?heheh
    Juwita Jamaludin said...
    to maza.. yela bln puasa tak laju mkn pisang dah berbuka dah pandang sepi kat pisang tu

    to siti .. ada yang kukus macam kek coklat kukus kak nor ganu .. check la...

    to ijan.. tak la ijan pakai laser .. ehehe sekrg jepun dah moden

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG