07 August 2009

Roti inti sardin



Buat untuk minum petang hari ni.. lagi pun dah lama BM tu rehat bag la berkerja sikit.. nanti takut liat macam tuan nya plak.. hihhihihi.. sedap dan mengenyangkan. resepi dari biduri myr.. thanks ye..

Bahan-bahan ( 10 biji )

* @@ Doh Roti @@
* 140ml air/ susu segar (suam atau suhu bilik)
* 200g tepung roti
* 8g butter
* 20g gula
* 1 sudu kecil garam
* 1 sudu kecil dry yeast
* ==============================
* @@ Inti sardin @@
* 1 tin kecil sardin
* 1/2 biji bawang besar- potong dadu
* 1/2 sudu kecil serbuk lada putih
* 1 sudu kecil jus limau nipis/ kasturi
* ubi kentang- potong dadu dan rebus 2/3 masak (optional)
* sedikit minyak untuk menumis
* garam, gula secukupnya
* ita tambah carrot sebab saja suka carrot rasa yang manis2
* ==============================
* breadcrumbs
* telur
* minyak utk menggoreng penuh

Cara-cara

1. Masukkan tepung, gula dan dry yeast ke dalam mangkuk. Kacau biar rata. Kemudian masukkan pula air/ susu dan juga garam. Uli sehingga licin dan tak melekat ditangan.
2. Buat bentuk bulat. Tutupkan mangkuk dengan tuala lembab. Biarkan naik sehingga 2 kali ganda
3. Tumbuk-tumbuk doh roti untuk keluarkan angin. Kemudian bahagikan kepada 8 bahagian
4. Rehatkan roti selama 10-15 minit.
5. Ambik sebiji doh, canaikan. Letakkan inti ditengah-tengah. Kemudian tutup rapat-rapat. Tekan dengan tapak tangan biarkan roti jadi bentuk leper. Buanglah sampai habis.
6. Biarkan roti naik 2 kali ganda.
7. Pecahkan telur di dalam mangkuk. Pukul telur dengan garfu biar telur kuning dan putih bercampur.
8. Panaskan minyak. Celup roti dalam telur. Kemudian salut pula dengan breadcrumbs(serbuk roti). Goreng dengan api sederhana sehingga perang.
9. =========================
10. Utk Inti : Tumis bawang besar sehingga layu.
11. Masukkan sardin yang telah dilenyek dengan garfu.
12. kemudian masukkan ubi kentang
13. Akhir sekali masukkan garam, gula, serbuk lada putih, jus limau . Adjust kan rasanya.
14. Bila dah siap bolehlah tutupkan api.

4 Comments:

  1. blogresipi said...
    Yg letak breadcrumbs cenggini kite tak pernah try lagik... nampak best pulak... kalo boleh rasa seketui kan best.hehhe..
    emilia said...
    wah sedap2x..leh try gk ni bile ade bhn. msuk list ar..:) nk brft sm2 dulu mkn rti ni bole?:)
    Chik Mi said...
    alalallaaaaa ade ghoti sardin la pulak akak nak kiv jugak ni
    Juwita Jamaludin said...
    to ijan.. tula kalau leh rasa akak pun datang umah ijan leh rasa apa ijan masak huhuhuhu

    to emi.. hihi leh emi.. mari la ..

    to kak mimi.. leh kak free2 buat la

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG