28 August 2009

Ikan bakar sumbat kelapa



Abaikan muka ikan yang tak cun sebab kepanasan selepas dibakar.. hihii.. yang penting sedap.. cicah dengan air asam sedap rasa.. bila berbuka menu macam ni yang dicari baru rasa lega anak tekak setelah seharian berpuasa..


Bahan-bahan

3 ekor ikan sederhana besar
4 sedu besar kelapa yang diparut ( ita guna kelapa kering je)
1 biji cili merah (nak pedas boleh tambah cili burung)
1/2 biji bawang besar.
2 ulas bawang putih
1/4 inci kunyit hidup
sedikit garam


Cara-cara
1. Tumbukkan semua bahan tadi kecuali ikan.
2. potong belakang ikandan lumur dengan serbuk kunyit dan garam dan masukkan sambal tadi di belakang ikan tersebut.
3. Dan bakar menggunakan pembakar ikan.


6 Comments:

  1. kew_chop said...
    waa cicah ngan air asam sedap nya. kita ni lupa plak nk beli cili api dah takde stok.
    Watierman said...
    hansen jer muka ikan tu...hansem cara ikan le..bukan skala orang kot!...wah mengancam nampak sambal sumbat tu walaupun guna kelapa kering jer!....Cun lah Ta!
    Chik Mi said...
    ikqan bakar mmg sinonim ngan bulan posakan ita.
    Juwita Jamaludin said...
    to murni.. hhe kalau tak de murni cuba guna cili mesin pun tak pe

    t kak watie.. dah tak de kak .. kat sini apa2 pun bleh

    to kak mimi.. tula kak teringat bulan puasa di malaysia
    blogresipi said...
    Ternganga mulut ikan tuh... hehehe.. sedapnye ikan sumbat kelapa nie..lama betol tak makan..
    Juwita Jamaludin said...
    to ijan.. ye ijan sekali sekala makan sedap tau

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG