08 July 2009

Ebi Spagetthi



Nak shere spagetthi yang mudah ni.. resepi asal guna asari.. tapi ita guna ebi.. hehehe mana taknya orang kat rumah ni tak makan asari dan seangkatan dengannya.. sedap dan mudah nak masak.. resepi ambil dari rumah kak hana....

Bahan-bahan

* 160g spagetthi (1.4mm)
* 400g asari@lala - bleh juga nk gune udang/sotong @ seafood
* 8 btg brokoli @ asparagus - celur dan potong 2cm - hana xde stok!
* 5 sudu makan olive oil
* 1 sudu makan bawang putih cincang
* 1/2 sudu kecil lada sulah
* 1 biji cili kering yg kecil - potong halus
* daun parsley- hana gune yg kering jer!
* garam
* air sedikit

Cara-cara

* Rebus spagetthi dgn sedikit minyak dan toskan.
* Panaskan olive oil. Masukkan bawang putih dan goreng hingga naik bau.
* Masukkan asari@lala dan air sedikit. tutup kuali. biar sehingga asari@lala terbukak isi.
* Taburkan garam, lada sulah, lada kering dan juga daun parsley. Masukkan juga brokoli. kacau.
* Akhir skali masukkan spagetthi dan gaul rata. tutup api.
* Siap dhidang! leh taburkan daun parsley kering lg jika suka.

4 Comments:

  1. Watierman said...
    Wah berketonggek udang2 to pose...pose maut gitu...mana tak mautnya...nak masuk mulut!!!
    Chik Mi said...
    ita cedapnya tgk spagetti tu tpkan kat umah akak tu semuanya tekak jowo tolak akak lar apa2 pun boleh hihihi sihat ke?
    Juwita Jamaludin said...
    to kak watie.. hehe yela kak nak kena ngap sebelum ngap amik gambo duluu.. hehhehe

    to kak mimi.. ita sihat kak.. yeke sian akak.. kalau teringin buat untuk akak je la.. heheheh
    blogresipi said...
    Best plak spageti nie Kak... letak udang manyak2 pun best jgk kan...

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG