08 July 2009

Sotong masak lemak dengan rebung


Ada beli rebung dalam tin tak tahu nak masak apa.. jadi cuba resepi ni.. masak lemak.. tapi ita tak guna cili macam dalam resepi tu sebab takut pedas nanti anak tak makan plak.. Fathnin kalau gulai lemak ni dia suka jadi ita kalau buat tak nak pedas.. sian kat dia.. resepi ni dari ziehelmy myresepi.. ita C& P ye

Bahan-bahan ( 4 org )

* 500gm udang sederhana besar (ita guna sotong)
* 500gm Rebung (kalau suka byk tambah, kalau tak suka kurangkan)
* 20 ulas Cili api (ditumbuk lumat) tak buat sebab takut pedas anak tak makan ita gna cili merah je tumbuk
* Perahan Santan dr satu biji kelapa
* 1/2 inci kunyit hidup ditumbuk lumat bersama cili api
* Garam secukup rasa

Cara-cara

1. Cuci udang mengikut kesukaan. Kalau nak manis, tinggalkan sedikit misai2 ke, kulit ke.....kemudian toskan.
2. Cucikan rebung, toskan. kemudian letakkan di dalam periuk.
3. Letakkan cili api yg telah ditumbuk lumat bersama kunyit tadi serta santan. Gaul rata semua bahan bahan tadi.
4. Masakkan bahan bahan tadi dengan api yang sederhana supaya tidak pecah minyak, kacau selalu.
5. Bila sudah mendidih, masukkan udang. Masak hingga udang tadi masak. Tetapi jgn terlalu lama.
6. Rasakan garam. Hidangkan ketika panas2.....

3 Comments:

  1. blogresipi said...
    Sedapnye rebung masak lemak nie Kak Ita... lama plak kite tak beli rebung neh. Tumpang makan kat sini jer lah ek.hehe
    ieda said...
    akak nak cuba lah balik nanti .. akak puasa nieh .. nak masak lemak udang atau sotong nie ..

    tapi x der rebung .. jadi lemak sotong jer lahhh kannn ahaksss
    Juwita Jamaludin said...
    to ijan.. leh tumoang la ijan.. heheheh

    to kak ieda.. yeke.. leh je masak lemak sotong.. sedap gak.. selamat puasa kak

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG