10 August 2011

Mee Kari Nyonya




Salam semua. Alhamdulillah di Jepun dah pun berbuka puasa untuk hari ini jadi sementara tunggu solat isyak ni ita masukkan entry sekejap. Semalam alhamdulillah Fathnin telah berjaya berpuasa setelah beberapa hari mencuba. Kalau sebelum ini dia hanya akan berpuasa dari pagi hingga pukul 2 atau 3 petang je tapi semalam alhamdulillah penuh puasanya. Sebenarnya ita dan suami ada sediakan hadiah untuk Fathnin sebagai pemangkin jika dia dapat penuhkan puasanya. Jadinya dari hari ke 3 kami dah beli hadiah tu sebab nampak dia kalau cakap dapat hadiah je tapi tak nampak apa hadiahnya dia tak percaya. jadi papanya siap-siap belikan hadiah dan letakkan ditempat yang selalu dia nampak.



Bila nak makan atau tak larat je mama suka kata tak nak dapat hadiah ke?.. sebenarnya kami nak pupuk semangat sabar dan rasa ingin mendapatkan sesuatu dengan berusaha bersungguh-sungguh baru dapat ganjarannya. Alhamdulillah dengan cara ini Fathnin berjaya melepasinya. hari ni fathnin tetap berpuasa walaupun dah dapat hadiah semalam. Moga fathnin akan berpuasa untuk hari-hari seterusnya.. InsyaAllah..:)

Okla hari ini ita nak share resepi mee kari nyonya dari jintanmanis.com. Selalu sebenarnya buat mee kari ni sebab rasanya yang sedap dan tidak muak. Ita suka dengan resepi ni. Terima kasih ros atas perkongsian resepi ini. Akak sharekan disini ye..:)




Mee Kari Nyonya

Bahan-bahan

2 paket mee kuning
2 sudu besar serbuk kari ayam ( kalau boleh jenama Babas)
2 sudu besar cili kisar ( ita letak 1 sudu tambah sedikit cayenne pepper)
1/4 bawang besar
2 ulas bawang putih
beberapa tangkai daun kesum
sedikit daun kari
1/2 paket Fish ball, ita tambah tauhu, udang, isi ketam.
2 cawan santan
1 cawan air
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1/4 ekor ayam di cincang kasar
sawi, taugeh, telur dan bawang goreng sebagai pelengkap.



Cara-cara

1. Mula-mula kisar bawang besar dan bawang putih higga hancur, kemudian tumis dengan kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau.

2. serbuk kari dibuat pes dan tumis bersama bahan kisar tadi dan masukkan daun kari. tumis hingga garing dan pecah minyak.

3. masukkan ayam dan kacau sebentar. kemudian masukkan santan dan fish ball. kacau sentiasa.

4. bila kuah telah menggelegak, masukkan daun kesum dan sesuaikan rasa, tambah garam atau gula jika perlu.

5. Rebus telur, celur sawi dan mee kuning, taugeh dibuang ekor ( ros cuma lalukan taugeh ni dengan air panas, sebab suke makan taugeh yang rangup). Cara Penyediaan, masukkan mee kuning dan kuah kari, susun sawi, taugeh, telur rebus dan tabur sedikit dengan bawang goreng. Sedia untuk dihidangkan.

39 Comments:

  1. Nik Muhammad Faiz said...
    nin...ganbatte! nnt dapat hadiah...hehe..

    sedapnya kak ita resepi2 ni..ni yang mencabar nafsu makan ni...hehe
    Naz said...
    Assallamualaikum Ita..
    Wah dah berbuka ye di sana.. Gambar tu mak datokkkkk.. Cunnya.. Pandai ita posingkan mee kari nyonya tu.. Emmm sedap mee kari nyonya.. ada lagi ke tu.. Minta sikit nak buka puasa ni..hehehehee
    Amie said...
    hidangan untuk 2 orang aje ye Ita, Kak Amie datang nak juga semangkuk hi hi hi... sedapkan mee kari nyonya tu, kakak pernah buat tapi bukan bulan puasa, memang puas makan, boleh tambah berkali-kali,

    anak Kak Amie yang bongsu 10 tahun, takde masalah puasa, cuma masa anak-anak kecil dulu mula belajar berpuasa, banyaklah kenangan yang melucukan, kesian dan macam-macam lagi.... baguslah didik anak macam Fathin tu dengan semangat sabar yang tinggi...
    Cendana Kasih said...
    Ita..akak pun nk hadiah gak...hehehe...

    sedapnyer mee kari..gambar pun lawa, sure meletops rasanya... geram tgk udang tu... fuh..sib baik dh berbuka dan perut pun dah penuh..kalo tak, sure berdondang sayang perutku...hehehe
    nuwairani ismail said...
    teringat zaman2 nk blaja pose dlu. mak bg upah singgit satu hari kalau boleh puasa.seronok betol! tula tahun plg byk dpt duit raya! heheh
    Ida,Japan said...
    ye la kn kalau tak ckp nk bagi ganjaran....budak2 ni susah nk belajar puasa...asben k'ida nk upah 200 yen sehari kalau anak2 dia puasa...anak k'ida yg lelaki,5 tahun tu pun turut sama puasa, bila abah dia ckp ada upah...ada la 3 hari kut tinggal, kakak2 dia smlm agaknyer tak tahan...dh petang curi2 minum...haii, budak2 kn, kesian pun ada, bila tgk lembik jer posa..
    Mee kari yg sedap...gambar pun sgt cun la ita.
    ijayuji said...
    Salam kak ita!! waduhhh satu lg resepi kesukaan kita :D apa org masak sume nak buat last2 kita yg kenyang sorang2 kalau makan hihihi pastu kita jugaklah yg gemuk kikikiki....
    cik cek said...
    Ita...

    Sedapnya Mee Kari...sib baik perut dah berisi...tapi tgk gambonya...terigin lk nak merasa..he he..:)
    Asmara said...
    oh bezanya letak daun kesum eh ita. tp stok daun kesum dah abih lak. ita tanam ke beli kat sana? nmpk sedap sgt dgn pelakon tambahan keliling tu. hehe..
    Kamalia said...
    salam kak ita..comel sungguh fathnin nih.geram sy..haha.semoga terus berpuasa tau,dah dpt hadiahkan(kalau dkat,bole bg duit raya..:p)
    pstt..nak sikit itu mee kari..
    Yatie said...
    Assalamualaikum Ita,
    menyelerakan sungguh tngk mee kari nyonya ni....kalau berbuka menu mee mmng best...kegemaran kami sekeluarga..murtabak kat bawah tu pun nmpk sedap..nnti akak cuba ya..sedap tu inti sardin...
    Yatie said...
    This comment has been removed by the author.
    CitarasaKu said...
    As salam juwita...emmmm sedapnya saya tak pernah rasa version nie lagi mesti sedap ye
    Mama Hawa/Mama Nani said...
    Salam ita...
    Pandai Fathin pose..teringat time anak2 mama kecik dulu...begini lah mama & hubby buat..bukan utk hadiah tapi utk memupuk semangat supaya apa yg diusahakan mendapat ganjaran ... Insyallah hari2 yg mendatang Fathin akan berpose tanpa meminta hadiah :)

    Btw mee kari Nyonya mcm mama dah pernah msk... sedap ngn harta karun yg byk tuh...hehehe

    Anak mama si Nazli... insyallah ke sana utk training bola.
    DeLancrettLurpak said...
    kak ita, saya kan, selalu ganti santan tu dgn fresh milk, tak le rasa bersalah hirup kuah dia, hehehe
    sabar kagawa japan said...
    alamakkkk mee kari....tahun ni pose xbuat mee kari lg...br hajat nk buat..huhu...

    ganbatte fathnin!....syok yerr dpt hadiah...
    Lovely Kitchen said...
    e-na buat mee kari kelmarin tp x sempat nak photoshoot...bz tul...dah berjaya pose penuh ye...Shasya baru berjaya pose 3 hari penuh...kesian plak tgk bila cuaca panas sgt...haus bdk2 ni...
    ☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...
    akakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
    dah tahu mana dapat pembalut hadiah LUV itew....like it ngeeee

    sedapnyer mee kari nyonya ni ayu pernah buat sekali....perhhh ebi tue menggoda jiwa betul la akak....
    Diana @ Melley Mey said...
    Assalamualaikum ita...
    sedaaapnya mee kari tu ita....fav anak2 akak nie... tapi resipi nie akak belum perna lg cuba... mee kari nyonya kan... pasti lg sedap
    a'aa ler ita... ngan bagi hadiah tu pasti anak2 akan lebih bersemangat berpuasa kan ita... yer ler.. nak melatih mereka kan.. nnt lama2 mereka akan biasa tu.. Insyaallah..
    ieda said...
    nak sikit ju .. :)

    ps : akak x ngandung lah ju .. dan x akan boleh lagi mengandung :)
    Hanis MY said...
    bagusnya akak dah didik sejak kecil... wahh me kari tu sedapnyaaa...
    Mamasya said...
    Syabas kakak Fathnin dpt puasa penuh...girang kakak dpt hadiah.
    betul tu Ita anak2 kena semangat sabar dan berusaha utk dptkan sesuatu...kalau mudah mrk dptkan...mrk takkan hargai pemberian kita.
    sedapnya nampak mee kari nyonya Ita itu.kalau mee kari favorit anak2.
    re; sini tak da kedai Asian jadi brg2 spt taugeh dan brg dr Msia susah nak dpt.
    HomeKreation said...
    Salam Ita. Waduh2.... tengok pun dah terbau2... buka puasa mkn ni mmg best... :p
    Along Maklong said...
    salam ita.. masa puasa kat sana kan panjang ita.. kuat betul semangat si fathnin.. syabas..!!
    mee kari tu nampak sedap..!!
    nOOrsha said...
    czntiknjye pic ita.. suke tgk..berselera sunguh.. hehe.. time kaseh sudi cube resepi murtabak crackeras tu ita,,, cantik kejadiaannyer.. cantik dr yg kite wat..hehehe.. hope menepati selera sekuage...:)
    Juwita Jamaludin said...
    faiz.. thanks bukan main seronok dapat hadiah.. saja buat semangat

    kak naz.. dah abis kak waktu ita taip ni.. hiihiihihi thank sye kak cuba la mee kari tu sedap tau
    Juwita Jamaludin said...
    kak amie.. tula kak saja bagi semangat kak dengan hadiah.. mee kari tu ita amik dari ros jintanmanis kak.. :)

    kak noorma tak leh hadiah dah lebih umur..hihihihi.. kak selamat berbuka
    Juwita Jamaludin said...
    nani .. banyak tu seringin sehari akak dulu dapat 10 sen sehari pun best.. hihiihi

    kak ida.. tula fathnin ni duit dia tak berapa sangat sebab tak pandai sangat guna.. kalau hadiah dia suka la
    Juwita Jamaludin said...
    ika.. tula akak masak yang simple je ikan waktu uberbuka

    kak cek.. selamat berbuka ye.. cuba la bagi ita sedap
    Juwita Jamaludin said...
    as.. hahah pelakon tu wajib ada nak menambah selera as. daun kesum rumah lama..:)

    lia.. thanks lia.. tula saja ajar puasa
    Juwita Jamaludin said...
    kak yatie.. sedap ka mee kari ini.. ita selalu buat kak..:)

    citarasaku.. tula cuba la bagi saya tak muak sedap
    Juwita Jamaludin said...
    mimah memang good idea tukar susu.. tapi kadang nak santan juga supaya sedap.. hahahaha

    saba.. thanksye.. tula seronok memain dapat hadiah
    Juwita Jamaludin said...
    kak ena... pandai shasya berjaya puasa.. fathnin baru 2 hari je .. tapi la tapi terkejut juga dia boleh puasa

    ayu.. hahah tau pun ye dari mana. hihihiihi..ebi sja nak memikat selera
    Juwita Jamaludin said...
    kak diana.. tul tu kak nak bagi semangat sebenarnya kak

    kak ieda.. jangan sedih2 kak.. ingat akak pregnant.:)
    Juwita Jamaludin said...
    hanis.. kena latih anis.. saja bagi semnag tk at dia

    mamasya.. siannya.. tapi boleh masak dan makan luar juga kat sini susah plak tang situ
    Juwita Jamaludin said...
    along.. tul makan ni je ita jarang makan nsi sekarang

    mak long tu la penat puasa smpai petang
    Juwita Jamaludin said...
    sha thanks sedap sha ita suka murtabak tu thanks ye
    ijan said...
    Bagus jugak buat camtu.. bagi semangat utk dia puasa ye...bila dpt mesti seronok sangat kan.hehe.. kite pun baru a few days ago mkn mee kari. Sedapnye :)
    izan said...
    mee kari ni kesukaan ... buka puasa dapat mee kari jadik..

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG