25 August 2011

Biskut Koko Rangup



Salam semua. Ramai yang dah kemas barang nak balik kampung dan menyediakan persiapan terakhir untuk hari raya. Bagi ita disini macam biasa seperti tahun-tahun sebelumnya tidak ada persiapan yang istimewa yang dibuat. Kuih raya yang dibuat dah tinggal balang hanya ada satu je kuih raya yang tinggal disebabkan seisi rumah kurang menggemarinya iaitu tart nenas..:P jadi disebabkan ita punya masa pagi tadi dan tergoda dengan kerajinan aisha kawan ita diOsaka tunjuk di FB jadi gagahkan diri untuk buat biskut ni.

Biskut ini amat mudah dan sedap bagi yang suka coklat biskut ini amat sesuai. Ita gandakan adunan tapi dapat tebal la pula.. Sepatutnya nipis sikit baru best.. jadi bagi yang buat itu ita nasihatkan jangan buat tebal2 tau..:) sebab nipis lagi rangup..opps lupa nak tulis tadi sebenarnya ita saja letakkan kacang pecan dalam adunan ni sikit.. bagi terasa kacang2.. lagipun kacang ni ada banyak anak2 tak suka makan gitu je baik masukkan dalam biskut..



Resepi ini agak sikit sukatanya kalau nak buat untuk biskut raya bagi ita baik la gandakan 2 atau 3 adunan.. ita ni saja je buat makan-makan anak-anak ini pun sebenarnya waktu entry ni ditulis tinggal la kurang 15 keping je kot.. hahahaha sebab fateh suka sangat makan..

Okla kita semak resepi dari kak yani, ini ita ambil di myresepi. Kak yani dah keluarkan buku masakan jadi boleh dapatkan dikedai berhampiran ye... Terima kasih kak atas perkongsian ini, ita kongsikan disini pula ye...



Biskut Koko Rangup

Boleh gandakan adunan jika ingin dapat lebih banyak
Bahan-bahan ( saiz acuan 21x8cm )

* 50g mentega tanpa garam
* *70g tepung
* *15g serbuk koko
* *1/8 sk serbuk kulit kayu manis
* *1/4 sk baking powder
* *40g gula perang
* *2 cubit garam



Cara-cara

1. potong mentega 1 cm. pastu masukkan ke dalam peti sejuk. Panaskan oven ke 180C. Alas dulang/acuan dengan oven paper
2. Ayak semua bahan-bahan yang bertanda *. Keluarkan mentega tadi dari peti sejuk. Ramas-ramaskan dengan bahan ayak sehingga jadi berketul-ketul.
3. Ambik 2/3 dari adunan tadi. Masukkan ke dalam acuan dan tekan-tekan biar jadi sekata dan padat. ( lagi rangup jika dibuat nipis. Ambik adunan yang selebihnya tabur-taburkan ke atasnya.
4. Bakar selama 25-30 minit.
5. Potong memanjang 1-1.5cm ketika masih panas-panas. Kemudian sejukkan.

39 Comments:

  1. nuwairani ismail said...
    dah pernah buat hari tu...suke sangat biskut ni...bau koko + butter! memang best!
    ☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...
    Ooo ni yg Aisha post kt fb ek
    Tertiba terlioq plak
    Boley try bhn pow semua dh ader
    Hope jd secantik akak buat jugak la ngeee
    Amie said...
    Kak Amie belum berkemas lagi untuk balik kampung Ita, mood nak balik memang membuak-buak, tapi rasa malas nak berkemas....

    selamat hari raya Ita, walapun jah di perantauan tapi penuh dengan pelbagai pengalaman...hu h huuuu
    Nuridah said...
    Assalamualaikum Ita,

    Cantiknya biskut Ita nie...terletak kemas gitu...suka kak nur melihatnya.
    Byk lagi ke persiapan nk dibuat Ita??
    Yani said...
    Selamat Hari Raya buat Ita sekeluarga.. Bila akak tengok balik resipi lama ni.. sket benor sukatan bahan2nya.. ehehe masa tu main try and error je.. takut nak buat byk2
    Juwita Jamaludin said...
    nani.. ye nani bau dia sedapkan harum je...

    ayu yup tergoda dengan biskut aisha la ni. hhahaha
    HomeKreation said...
    Salam Ita. Raya kat mana thn ni? Kemas jer nampak potongan biskut Ita ni. Bebudak kat rmh ni suka sekut cam gini.
    Juwita Jamaludin said...
    kak amie.. ye kak thanks ye.. selamat hari raya kak

    kak nur.. terima kasih kak... ita tak de buat apa2 persiapan pun kak.. ita raya pun kat embassy lepas tu hidup macam biasa balik.. hahahha
    Juwita Jamaludin said...
    kak yani.. thanks share ye kak.. tula sikit tapi sedap kak... bagus akak suka cuba2 resepi

    Along.. budak2 suka yang coklat .. ita pun suka gak.. anak2 ita laju je makan
    Diana @ Melley Mey said...
    Assalamualaikum ita...
    cantik... nampak menarik.... pasti sgt sedap kan biskut nie ita....
    Mas said...
    hmm..sedapnya tengok biskut tu...
    cantik comei jerk biskut ita tu..

    Selamat Hari Raya Aidilfitri buat Ita sekeluarga....
    Moga Ita sekeluarga ceria dihari raya nanti.....
    CatlinaFly said...
    alamak baru pas sahur tapi dah rasa nak makan niskut ni camne ni hihi...
    Fiza Nordin said...
    assalam ita... sedapnye biskut rangup koko tu.akak penah buat lama dulu. klu tak silap masa dok kat fotopages hehehee lame sangat dah tu...
    Kak Sam said...
    Errmmm nak buat. tapi tak sempat dah rasanya ni. Nanti le.
    Selamat hari raya buat ita sekeluarga
    Mamasya said...
    Salam Ita.Ita mcm akak juga beraya diperantauan thn ni.....akakpun tak buat apa2 sgt persiapan....sekadar baking biskut raya .tengok biskut coklat koko tu...bkn waktu rayapun boleh buat nanti..sedap mkn anak2...
    MaDiHaA a.k.a Ratna said...
    nampak menariklah kukis ni ita.. apalagi bila dah kena mekap sikit terus naik serinya.. nak buat tp rasanya mcm dah tak sempat ajelah.. tp kita simpan dululah resepinya.. TQ ita..
    selamat hari raya, maaf zahir & batin dari akak ye ita..
    sabar kagawa japan said...
    salam kak ita....kite nk buat laa resepi nih......bahan2 senang....die mcm choco brownies cookies ehh
    Hanis MY said...
    sedapnyaaa kakk...sy nk beraya kat yokohama la cmni...

    tak g pun embassy huhu sebab hari raya tu ada meeting lg ha wuwuwu
    Juwita Jamaludin said...
    Kak diana .. Srdap rangup buat nipis2 kak..

    Mas.. Selamat hari raya ye
    Juwita Jamaludin said...
    Cat... Kena buat ni..:) senang je tekan2...

    kak fiza.. Tula tentu rsmai dah cubakan biskut ni
    Juwita Jamaludin said...
    Kak sam.. Ye kak sekejsp buatnya ssmbil2 leh buat ni rasapun menarik

    mamasya.. Nila rasa diperantauan sedih je persiapan ala kadar je
    Juwita Jamaludin said...
    Kak madiha
    boleh kak lepas raya pun ok... Ita ni buat untuk mkn2 sesama je

    saba.. Best biskut ni bhn pun mudah je buat la
    Juwita Jamaludin said...
    Hanis.. Siannya.. Takpe belajar penting lagi ye... Ada open house yokohama minggu pertama mai ladtg
    indahhouse said...
    Salam kak Juwita,
    :D Teringat buku kak Yani tu. mmg teringin nak rasa biskut ni.

    Kesempatan ini saya ingin mengucapkan
    Salam Aidilfitri buat kak Juwita sekeluarga. Mohon maaf zahir dan batin kalu ada terkasar bahasa atau tersalah cara. Moga Syawal ini yg terbaik buat kak Juwita. :D
    nOOrsha said...
    mmg sedap kukis kak yani ni kabn.. lame x wat./...ehhe.. slamat ari raya ita..maaf zahir batin...
    cucu nenek di liverpool said...
    Ita, selamat hari raya utk ita, maaf sahur batin andai Ada salah dan silap. Mintak halal segala ilmu ita yg akk cedok dr sini ye. Terima kasih ita :)
    Christian said...
    Anonymous said...
    You really make it appear so easy with your presentation but I in finding
    this matter to be actually something that I think I would never understand.
    It seems too complex and very broad for me. I am looking
    forward in your next put up, I'll attempt to get the cling of it!

    my webpage - einführung wordpress deutsch
    Anonymous said...
    I'm really enjoying the theme/design of your website. Do you ever run into any internet browser compatibility problems? A number of my blog audience have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any solutions to help fix this problem?

    Also visit my weblog :: wordpress premium business theme
    Also see my web page - buy a wordpress theme
    Anonymous said...
    Thanks for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and
    I will be waiting for your next write ups thanks once again.


    Also visit my webpage :: dünndarmbiopsie zöliakie
    Also see my page :: Glutenunverträglichkeit
    Anonymous said...
    First of all I would like to say superb blog!

    I had a quick question that I'd like to ask if you do not mind. I was interested to know how you center yourself and clear your thoughts before writing. I have had trouble clearing my thoughts in getting my ideas out there. I do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be wasted just trying to figure out how to begin. Any suggestions or hints? Appreciate it!

    Here is my web blog ... wordpress grundkurs
    Anonymous said...
    I believe that is among the such a lot vital info for me. And i am satisfied reading your article.
    But want to remark on few normal things, The web site
    taste is ideal, the articles is in point of fact great : D.
    Good job, cheers

    Also visit my blog post :: paleo ernährung
    Anonymous said...
    Everything is very open with a really clear clarification of the issues.
    It was really informative. Your website is useful.
    Thank you for sharing!

    Also visit my website ... Spezielle Informationen über die glutenfreie Essensweiße
    Anonymous said...
    I get pleasure from, result in I discovered exactly what I was
    having a look for. You've ended my four day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

    My website ... steuberater in wiesbaden
    Anonymous said...
    Fastidious answers in return of this difficulty with genuine arguments and explaining all about that.



    Also visit my website ... steuerkanzlei münchen
    Anonymous said...
    What a material of un-ambiguity and preserveness of precious familiarity regarding unpredicted emotions.


    Also visit my site ... codex wordpress
    Anonymous said...
    Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I have really enjoyed browsing your blog posts.

    In any case I'll be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

    Here is my web blog; wordpress themes professional
    Anonymous said...
    I enjoy reading an article that will make people think.
    Also, thanks for allowing for me to comment!

    Have a look at my web blog :: steinzeiternährung
    Anonymous said...
    Thanks very nice blog!

    Feel free to visit my page: Finanzberater Mainz

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG