16 August 2011

Farmbrozen Kenari



Salam semua. Dah separuh Ramadhan meninggalkan kita. Terasa cepat benar ia berlalu. Tak lama lagi syawal pula yang akan menggantikannya. Itu adalah sebahagian putaran masa yang tidak dapat diganti lagi jika ia telah pergi dan berlalu meninggalkan kita.

Semalam dari pagi sibuk menguruskan rumah setelah 2 hari cuti agak sibuk dengan aktiviti dan undangan berbuka puasa. Tapi dalam pada sibuk-sibuk mengemas tu ita sempat juga buat satu resepi yang nampak je terus jatuh cinta iaitu "Farmbrozen Kenari". Ita nampak dirumah kak Azlita siapa lagi yang selalu je buat diri ini meluap-luap untuk mencuba resepi yang cantik je bila kak Azlita ni buat. Lepas tu nampak dirumah Mas pula. Lagi tak sabar nak buat..:) Jadinya sambil-sambil kemas rumah sidai baju tu sempat juga godek-godek bahan untuk buat resepi ni.

Seperti yang kak Azlita kata resepi ni nak buatnya agak lama tapi tak la susah sangat sebenarnya. Dari komen Mas kata manis jadi ita dah kurangkan kandungan gula dibahagian topingnya tu untuk telur walaupun ita hanya buat 1/2 adunan je untuk resepi ini tapi bahagian topingnya ia masih buat 1 adunan sebab ita hanya menggunakan telur bergred M. Jadi ita guna 2 biji putih telur bersaiz M dan gula 50g sahaja. Alhamdulillah tak la manis tambahan filling blueberry yang ita guna pun dah manis.



Bagi ita dan suami resepi ni sedap tambahan ia amat menarik dan cantik dipandang tambahan bagi penggemar tart sebab lebih kurang rasa tart sedikit tapi rapuh dan sedap..:)Ita tambahkan juga blurberry yang ita beli kelmarin dipasar sebab nampak murah tapi takde dalam perancangan nak buat apa jadinya bila nak buat resepi ini ita taburkan juga diatasnya untuk rasa yang lebih sedap dan menarik.

Okla jom kita lihat resepinya dari Maria dan ita ikut cara kak Azlita masam manis. Bagi yang gemarkan tart rasanya boleh buat resepi ini ia amar berbaloi dan sedap. Terima kasih bagi penyumbang resepi dan izinkan ita kongsikan disini pula ye..:)



Farmbrozen Kenari


Lapisan Cookies - base

10 oz tpg gandum (284 gm)
1.5 oz gula kast0r (45 gm)
6 oz butter (180 gm)

Lapisan Putih - Toping

60 gm putih telur - 2 biji putih telur
100 gm gula aising (ita guna 50g je)
1 sudu teh tpg jagung

Bluberry atau strawberry filling



cara-cara

  1. Pukul butter dgn gula hingga kembang atau putih
  2. Masukkan tepung gandum yang telah di ayak dan gaul hingga adunan menjadi doh
  3. Tuangkan adunan ke dalam loyang
  4. Canai adunan ke dalam loyang bersaiz 9 x 12 x 1 inch
  5. Bakar selama 15-20 minit dgn suhu 170'c atau hingga kekuningan
  6. Keluarkan doh setelah masak
  7. Bila sejuk sikit sapu dgn Strawberry atau blueberry filing
Untuk topping.
  1. Satukan semua bahan untuk toping dan putar dalam mesin pemutar dgn high speed hingga adunan likat.
  2. Kemudian tuangkan bahan topping atas filling tadi dan ratakan
  3. Tabur pula dgn badam keping
  4. Bakar dalam oven di rak tengah dengan suhu 90C selama 1 1/2 jam.
  5. Bila sentuh permukaan dia dah kering tutup oven dan biarkan kek dalam oven yg dah di tutup suiznya itu selama 1 1/2 jam lagi supaya toping benar2 kering.
  6. Kemudian potong.
  7. Bila dah benar2 sejuk baru keluarkan dari loyang
Peringatan - cookies ni sangat rapuh dan mudah patah.

32 Comments:

  1. nuwairani ismail said...
    assalamualaikum kak ita...tu tangan tadah, "MINTAK MAK, KUIH SEPOTONG, SAYA MAHU MAKAN KERNA PERUT KOSONG" ke? hihih...nampak sedap...

    tapi nk buatnye tu, nani takot xde org nak makan pulak ye...kalau duk rumah family yg ramai2 tu sedap ke tak diorg belasah aje..hihih...
    Amie said...
    tangan siapa tu Ita, mesti tak sabar nak bawa ke mulutnya... he hehehh

    rajin Ita buat ye... ada lagi tak?
    Cendana Kasih said...
    Assalamualaikum orang Jepong... akak nk kuih tu sepotong yer..hehhee

    dh lama akak simpan resipinyer, dan masih tak terbuat lagi...nampak geng blogger buat, so teringin la plak
    AZLITA AZIZ said...
    Salam Juwita...

    waaaa... ita cantiknya FK tu!! good idea ita nampak sangat menarik!

    Akak dan suami mmg sukakan kuih ni akak rasa ianya sedap! lebih sedap kalau buat yg potong2 cam ni.. sebab cookies bawah dia tu rasa lembab2 sikit kan? kalau yg dlm shell tu kukis dia agak garing sikit..

    terima kasih kerana sudi mencuba...
    sue-sama said...
    kak ita ni untuk kuih raye ke tuk kuih bebuke pose...kalau kuih tuk buke...yaAllah untungnye suami n anak-anak kak ita ari2 dpt mkn air hasil tgn ibunye..

    kalau kuih tuk raye..pon untung jgk sbb dpt rase air tgn ibu buat kuih raye..hehe

    hurmm..aah la ek..nape sue nye blog tu dok bawah je..mgkn..kwn2 masak kak ita update nye terlalu pantas smpai sue pon stay je la kt bwh..nk bg laluan kt akak-akak senior :)..xpe kak..sue xkesah pon..hihi
    Deliah's Deli said...
    br tau nama dia..sllnya sy order je,n sy yg mkn paling bnyk.:))sedap,sy suka rasa liat2 sikit pd jemnya.cantik la ita buat,kena guna pisau tajam ke nak potong kemas mcm tu?
    fiq. said...
    wa,,sedapnye nampak.................................................................
    Fiza Nordin said...
    dah beberapa kali jugak tgk kwn2 blogger buat resipi ni... tp akak ni belum sampai seru agaknye... agak layan mate ajelah...

    *takut dah susah payah buat tp takde sape nak ngap :(
    ilahjy said...
    salam ita jepun..sbb apa..ada lagi sorg ita..ita lawa/azlita..kak ilah sebut...jgn maree... kalu naz pun ada dua..naz kelantan dan naz KL.. ilahjy jer ada sorg..hehehe.. amboiii cantek laaa ita buat..kak suka biji gajus tuuu...kalu dpt sepaket habis kak ilah tibaiii hehe
    H.J said...
    raya tak balik kek kak??huuu
    ibundo said...
    salam ita,
    bundo ni dah terpukau...
    ijayuji said...
    Salam kak ita! uuuwaaaaaaaaaa sgt jeles dgn blueberry yg tergolek golek tuuu!!! sedapnyer! letak blueberry filling mmg best! tp ni buat makan2 jer lah eak bukan beskut raya hihihi...
    Anonymous said...
    Salam perkenalan...sodap nampak?
    Gambar mcm cover magazine :)
    sabar kagawa japan said...
    wah kak ita kite ni slu ajee ade chem..tp kite tak buat ni..kite buat blueberry crumble..hehhehe....blueberry tgh murah skg...kan...
    ☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...
    wahhhhhh nak terjah beraya kat umah akak lah gini...nk rasa gak...sbb dah list biskut raya apa nk buat so x boley tmbh list baru ngeee
    ieda said...
    sedapnya taaaaaaa .. rajin tul ita nie .. teruja akak tgk :)
    Ayu said...
    sedap nampak FK ita ni..nampak gajus tu lagilah tentu sedap kan..
    Hanis MY said...
    huwaaaa pengsan2 nak cuba buatlah tapi takut tak jadi huhu sedap sgt nampak...
    アヌムちゃん said...
    rajinnya akk..hari2 ada je yg di buat :)

    aaa..akk lyn cite dgn anak pn boleh.heee
    dZana said...
    aduhai.. sedapnya ita.. rajin2.. msti suke anak2 mkn.
    cucu nenek di liverpool said...
    Wah ita pun dah buat fk, kena Cuba jugak ni. Siapla ita pasni kena mjwb soklan2 kp. Hehe
    kak ina kl said...
    Assalammualaikum Ita..selamat menyambut bulan ramadhan di sana. Rasanya muka kamu ada keluar dalam harian metro ..ucapan hari raya. betul ker kamu tu...akak cam confius ajerlah
    Diana @ Melley Mey said...
    cantiknya FK yg ita buat nie... suka akak tgk... mudah lg gitu kan... nmpk pun menarik
    Juwita Jamaludin said...
    nani Fk ni sedap teringin na buat lagi tau

    kak amie tangan fathnin tah tetiba ada benda asing kat tangan di atu
    Juwita Jamaludin said...
    kak noorma.. yeke ita tgk sekali terus jatuh cinta ita suka pastry2 ni

    kak ita memang sedap terasa2 kesedapannya.. terima kasih share ye
    Juwita Jamaludin said...
    sue.. ini akak buat kuih makan hadap sendiri je.. sedap sue sekejap je licin

    del ye del pisau tajam baru cantik nak potong.. selalu order ye
    Juwita Jamaludin said...
    fiq.. sedap..:)

    kak fiza .. ita dn suami suka pastry2 gini tu yang suka buat tu
    Juwita Jamaludin said...
    kak ilah.. hahah tak mare la kak memang ka Ita tu lawa..:)

    H.J tak balik la jauh dan 4 orang punya tiket mahal
    Juwita Jamaludin said...
    ibundo.. ye.. sedap tau

    ika.. ye akak sekali hada dah separuh loyang tau hahahaa
    Juwita Jamaludin said...
    anonymous.. ye salam kenal.. tapi mcm mana nak kenal tak de link

    saba.. ye saba pie awak pun amat menggoda
    Juwita Jamaludin said...
    ayu.. ni kalau datang memang tak de. hahah makan hadap waku tu je..:)

    kak ieda mana rajn nya suka masak kak
    Lieya said...
    Sedapnyeeeee... nanti nak buat jugaklaaa

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG