18 May 2011


Hari ini jalan -jalan dapur kak ita ni. Nampak ada dessert ini di blognya. Suka jalan-jalan dapur orang untuk dapat mood memasak sambil boleh belajar resepi-resepi baru. Sekarang ni suka cuba resepi dessert sebab memang laku Fathnin dan fateh suka sangat makan jelly. Pada mulanya memang nak cari dessert yang berasaskan mangga disebabkan ada mangga masam dalam peti sejuk ni. Jadi cuba untuk buat jelly ni, tapi percubaan ini sebenarnya agak kurang memuaskan disebabkan rasa yang masam jadi jelly ni agak kurang manisnya. Bagi suami ita ok je rasanya tapi bagi ita kurang sikit sebab terjejas rasa mangga yang sepatutnya manis. Untuk resepi sebegini adalah disarankan menggunakan mangga yang manis supaya rasa lemak mangga itu terasa didalam jelly ini. Ok la untuk minggu ni rasanya kena stop dulu buat jelly ni disebabkan stok agar-agar serbuk pun dah kehabisan :) Mari kita tengok resepi dessert ni yang asal datangnya dari Thailand kot sebab namanya macam pelik je.. :) ita ambil resepi ni dari dapur kak ita yang telah dialih bahasakan dalam bahasa melayu.

WAN MAMUANG ~ Thai Coconut Mango Jello Dessert
sumber : Yat Maria
sumber : Kak Nor

Bahan-bahan

Lapis Atas -
1 sudu besar serbuk agar2
375ml air
1 sudu teh esen pandan
60 ml jus mangga (kisar mangga halus)
secubit garam
2 sudu gula - ita tambah
potongan buat manga - ita tambah

Lapis Bawah
1 sudu besar serbuk agar2
375 ml air
50 gm gula pasir
250 ml santan
250 ml jus manga (kisar manga halus)

Lapisan Atas
Masak semua bahan kecuali jus mangga dan buah mangga yg dipotong dadu. Masak atas api yg perlahan dan kacau sentiasa. Setelah gula larut matikan api. Biar seketika, dan masukkan jus mangga. kacau rata. Tuang sedikit dahulu dalam acuan kemudian masukkan potongan mangga dan tuang semula adunan selebihnyer, dan biarkan sejuk. segera buat lapisan bawah.

Lapis Bawah
Masak semua bahan kecuali jus mangga diatas api yg perlahan. Sentiasa kacau perlahan.
Setelah gula larut tutup api. Biarkan sekejap dan masukkan jus mangga. Kacau rata. Tuang atas lapisan atas dan biarkan ia mengeras. Setelah sejuk bolehlah di masukkan dlm peti ais.

9 Comments:

  1. cucu nenek di liverpool said...
    Nampak menarik puding ita. Stok jelly byk gak kat umh ni tp sbb cuaca sejuk manjang mood nak makan jelly tu jadi merudum ( hehe... Cover malas tu namanya)
    Kamalia said...
    wah2..rajin sungguh akak..nmpk sedap sgt tu..psl tepung tu,nnt sy upload gmbr die ye..
    Idayu said...
    cntiknya acuan jelly tuhh.malaysia mari ker?
    Ayu said...
    Assalam ita,
    lama nya akak tak kemari...ita sihat ke tu?..sibuk dengan anak2 ya..cantiknya kejadian jello ni ita..ada lagi tak tu..
    anie,Nagoya said...
    Acuan tu comei.beli kat mana?Huhuhu.... byk list yg nak cuba.bilalah leh buat ya?
    AiTotYati said...
    salam akak,

    sexy uuuuu jello tu kak

    :D
    Juwita Jamaludin said...
    kak pi.. jelly fateh dan fathnin suka tu yang selalu buat tu..

    kamalia.. mana rajin anak2 nak makan kena la buat
    Juwita Jamaludin said...
    kak ayu .. itu acuan seri ayu tu..yup malaysia mari..ambik mak punya :)

    kak ayu sg.. ye kak.. lama tak jalan2 sini ye.. hihihihi.. dah abis la kak..:)
    Juwita Jamaludin said...
    kak anie... acuan seri ayu tu.. saja buat dalam tu... buat ka jangan tak buat..

    Ti.. sexy?.. bahaya tu... masak suka2..

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG