08 September 2009

Kuih Cara Berlauk


Kuih cara berlauk ni dah lama dalam list tak buat-buat.. Buat untuk juadah berbuka. Menepati citarasa kami sekeluarga. Buat pun sikit je cukup untuk anak beranak. Buat pun guna acuan takoyaki je..

Bahan-bahan
cara
* 100gm tepung
* 200ml santan
* 1 biji telur
* 1/2 sudu teh garam
* beberapa titik pewarna kuning
inti
* 50 g daging kisar ayam atau daging
* 1 1/2 sudu besar serbuk kari
* 1/4 bawang besar dipotng dadu
* 4-5 helai daun kari dipotong halus
* sedikit garam
Hiasan
* Daun sup diracik halus
* cili merah diracik halus
cara-cara inti.
1. tumis bawang hingga kekuningan dan masukkan serbuk kari masak sehingga kari masak. masukkan daging kisar tadi dan masak lagi hingga daging masak. Jika kering masukkan sedikit air. perasakan dengan garam dan tunggu hingga daging tadi kering.

Cara-cara

1. Campurkan tepung, santan, telur dan garam. gaul hingga rata.
2. Panaskan acuan, lengser ngan minyak. Masukkan adunan tepung, biar sekejap, masukkan inti tadi dan bahan hiasan.
3. Pastikan api kecil supaya kuih tidak hangus, sbb kuih ni cepat masak, dalam 1-2 minit aje

5 Comments:

  1. سيتي هدايه said...
    damn!!! my fav. huhu
    Watierman said...
    Kan dah mencara kat Jepun dah...boleh ajar dia orang pelbagaikan kegunaan acuan tokoyaki tu...akak pun suka kuih ni...
    NorNaza said...
    sedaynyer...mmng peberet kak nor!!!!
    Juwita Jamaludin said...
    to siti hidayah.. buat la kalau favorite

    to kak watie.. tula ita pun suka kak.. sedap

    to kak nor.. hehe ita saja bulan puasa kalau tak de kih tak seronok berbuka
    Chik Mi said...
    ita cara berlauk dah sampai Nihon ye ,acuan akak dah lamaaa tp tak pecah lagi daranya itew

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG