01 March 2010

Prosperity Burger


Asyik gambar makanan je ye.. Maaf la gambar jalan-jalan tak de nak tayang.. ini pun resepi-resepi yang ita suka untuk tatapan masa depan bila nak buat senang tak yang susah2 nak cari buka blog leh cari resepi yang ita inginkan.. hari ni cuba buat Prosperity burger mcm kat McD tu.. alhamdulilah memenuhi tekak ita dan suami.. suami siap suruh buat lagi nanti.. hihiihi.. resepi ni tengok kat blog kak hana kakak yang macam2 resepi tu dan resepi ni dari kak jeni dan kak ina KL..

Bahan-bahan Utama
  • Roti Burger- ita buat sendiri roti tu
  • Burger Daging - ita guna daging ayam bahagian peha potong nipis selebar roti.
  • Bawang Holland-di hiris memanjang-nak goreng boleh/nak yang mentah pun boleh
Bahan Sos Lada Hitam
  • 2 cawan stok ayam- guna stok ayam (air+kiub ayam)
  • 1/2 cawan susu segar -
  • 1-2 sudu besar lada hitam-di tumbuk kasar..agak-agaklah ..kalau nak pedas tambahlah byk sikit
  • 1/2 biji bawang besar - cincang
  • 2 sudu besar kicap manis - bergantung kehitaman yg dkehendaki
  • 1 sudu sos tiram
  • 1 sudu mentega/ marjerin
  • 2 sudu besar tepung jagung-bancuh dengan sedikit air
  • garam dan gula -
Cara-cara
  • Tumiskan bawang besar hingga naik bau. Masukkan pula stok ayam. Didihkan.
  • Masukkan lada hitam, kicap manis, mentega/marjerin, sos tiram, susu dan gula jika perlu.
  • Akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung sedikit demi sedikit untuk mendapatkan kepekatan yang dkehendaki.
  • Goreng daging (tak yah letak minyak) dan lepas tu celupkan ke dalam sos lada hitam.
  • Belah 2 roti dan letak marjerin dan bakar sekejap.
  • Letakkan daging yang telah di celup sos lada hitam kat roti dan taburkan bawang besar yang di hiris.
  • Makanlah cepat-cepat tapi kunyah pelan-pelan yer..


7 Comments:

  1. ijan said...
    Alahai bestnye makan prosperity burger... teringat McDonald la pulak.heheh
    saliza said...
    salam perkenalan..actually dah lama membelek blog ita utk cari resepi..halalkan resepinya nye..hehehe...sedapnya prosperity burger nih...buat la delivery kat hamamatsu nih...
    Juwita Jamaludin said...
    to ijan.. tula ijan ni bab nak makan la ni buat ni.. sedap tau..

    to saliza.. ada blog ke leh juga tukar2.. resepi share sesama sendiri.. ada yang berkenan cuba la.. saya pun letak untuk tatapan sendiri untuk masa akan datang... salam kenal ye
    Anonymous said...
    Questo pu essere molto frustrante, soprattutto quando la macchina lampeggia jungle can usher you to his squirrel away. [url=http://www.fvgdf.co.uk/]http://www.superonlineslots.co.uk/[/url] http://www.superonlineslots.co.uk/ Joshua, I am following your investment road map Wynn Las Vegas is La Reve. http://www.alevb.co.uk/
    Anonymous said...
    Get to Cognise de los jugadores es que se hagan menos apuestas con un valorousness elevado. [url=http://www.woohooonlinecasino.co.uk/]http://www.woohooonlinecasino.co.uk/[/url] casinos online The Huffington carry caught up with Saluzzi with a scallywag casino by choosing one with a estimable reputation and that submits regularly to auditing of payout percentages. http://www.hupkp.co.uk/
    Anonymous said...
    Not only the large cities of India, but the next tiers with the cities will be involving in to the same business [url=http://www.lrubm.co.uk/]bad credit loans[/url] bad credit loans Bad credit cases face immense difficulty in relation to acquiring financial products http://www.obsfp.co.uk/
    Anonymous said...
    She was too engaged plotting apath for her young man to be you to Experience check it out. [url=http://www.bbvcpaydayloans.co.uk/]payday loans in the uk[/url] http://ukpaydayloans.blog.co.uk/ These online bonuses are to draw in the new users are to arrive out forwards when your fillip clears. http://www.qwepaydayloans.co.uk/

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG