23 September 2011

Puding Mangga Kristal


Salam semua. Selamat berhujung minggu buat semua. Hujung-hujung minggu macam ni tentu banyak yang membuat aktiviti bersama keluarga dan rakan-rakan. Tentu ada juga yang menghadiri rumah terbuka kerana syawal masih adakan..:)Ita ada 2 jemputan rumah terbuka terpaksa ditolak minggu ni, disebabkan suami ada tugasan yang lebih penting pada hari selasa ini. Jadinya kena bersedia untuk ita.. Good luck abang..:)

Puding yang ita buat minggu lepas sebenarnya permintaan fathnin yang suka dengan resepi kak Nor Strawberry Fruiti Cristal pudding. Jadinya disebabkan tiada strawberry ita guna mangga seperti dalam resepi asalnya yang memang menggunakan mangga. Ita guna mangga dalam tin je. Untuk resepi ini ita galakkan bagi yang ingin mencuba menggunakan mangga yang manis jika menggunakan mangga yang masam boleh la ubah mengikut selera kandungan gulanya tu. Itu bagi pendapat ita yang telah mencuba lagipun kak nor pun ada sebut dalam resepi tu.



Okla jom kita lihat resepinya. Resepi dari kak nor secubit garam. Ita buat setengah adunan je. Terima kasih kak ita kongsikan disini ye.



Puding Mangga Kristal


Bahan:
Lapisan berkaca (atas)
5gm serbuk agar2
600ml air
5 sudu besar gula
buah mangga ~ dipotong kiub

Lapisan puding (bawah)
5gm serbuk agar2
500ml air
1/2 cawan susu cair
5 sudu besar gula ~ bergantung pd manis mangga
120ml puree mangga





Cara :

  1. Lapisan berkaca (atas)
  2. Masak air bersama serbuk agar2 hingga larut dan masukkan gula.
  3. Masak lagi hingga mendidih. Padamkan ap
  4. Ketepikan.

Lapisan puding (bawah)
  1. Masak air bersama serbuk agar2 hingga larut dan masukkan gula.
  2. Masak hingga mendidih dan masukkan susu cair.
  3. Bila aduann puding hampir mendidih padamkan api dan masukkan puree mangga.

Utk membuat puding mangga kristal:
  1. Basahkan mould yg akan digunakan.
  2. Tuangkan adunan atas (berkaca) ke dalamnya dan tabur potongan mangga.
  3. Biarkan mengeras bahagian atasnya.
  4. Kemudian kelar2kan sedikit dgn garfu.
  5. Tuangkan pula adunan puding dgn perlahan2 hingga habis.
  6. Biarkan seketika hingga hilang panasnya dan sejukkan dlm peti ais.



19 Comments:

  1. Hanis MY said...
    Sedapnya pudding tu...pudding mangga pulak tu...feveret ni... Bila ntah nk g Yokohama ni huhu...
    Cheq Sue said...
    alamak...dh byk ni pudng dok pending dlm list... cantik je tgk hasil tgn ita...mesti sedap ni
    nuwairani ismail said...
    bestnye! kite memang suke puding2 ni...makan byk2 pon takpe...alamak! mcm tamak pulak ye...
    K.Nor said...
    wahhh comelnyer!! tq ita sudi try yg mangga pulak ya..

    betul tu.. gula kena bergantung pd tahap kemanisan mangga.. kalau mangga dah manis tak perlu lebihkan gula kan.. kita rasa dulu puding tu ikut selera kita baru kita bekukan/keraskan..

    mekasih sekali lg ya.. :)
    HomeKreation said...
    Cantik nya puding. Alamak, pokok mango ALong baru jer abis berbuah.. (tp tgh berbunga semula)... nanti boleh ler cuba ni.
    Juwita Jamaludin said...
    hanis.. bagi akak sedap.. kalau datang kena cakap awal2 tau..

    sue.. mana ada biasa2 je.. sue pun apa kurangnya..
    Juwita Jamaludin said...
    nani.. akak pun suka puding ta kisah la apa pun memang suka sedap

    kak nor. terima kasih atas resepi yang sedap nanti nak selongkar lagi rumah akak
    Juwita Jamaludin said...
    along sedapnya guna mangga masak. ita guna yang dalam tin je.. kalau yang masak betul tentu sedap
    Anna Qawina said...
    cantiknya puding..sedap lak mkn sejuk2 nih...
    ibundo said...
    nampak sedap. mesti nyaman bila masuk tekak.
    ☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...
    OMG pudding lagikkkkkkkkk
    Berbinau biji mata Tgk ni kaka
    Oishii sou
    Mcm nk tadah tgn Mintak jerrr
    Gerammmm plus mango mmg fav
    kzai said...
    nyaman nya kaalu dpt masuk kt tekak puding ita ni...akak mmg suka puding2 yg mcmni..
    wah ita pun dh wat kek karamel..dulu akak pernah gak wat sekali..dh lama x wat...tingin plk
    Gee® said...
    musim panas ni memang ngam dpt telan puding...rasa nyaman jer tekak...
    Deliah's Deli said...
    cuci mata ni...perut dah kenyang,mata dah layu :)
    Soo Hae Daa said...
    sedapnya nampak puding mangga ni... =))
    Amie said...
    Assalam Ita,
    tengahari panas begini singgah di rumah Ita.... ada hidangan PMK....sejuk rasa di tekak nih!
    Along Maklong said...
    berseri2nya warna puding ita ni..
    maklong tergoda tau..:)
    sue-sama said...
    sukenye mangga kak! :)
    Diana @ Melley Mey said...
    Assalamualaikum ita...
    cantiknya puding mangga kristal yg ita buat tu... sukanya akak tgk... mmg fav kalau bab mangga nie tp kena suh org lain kupaskan tuk akak ler.. hehehhee... suka2!!! cantik + menarik!

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG