22 November 2009

Meron pan



Hari ini rasa lapar je.. jadi fikir apa nak masak. Sebabkan Meron pan ni dah lama dalam list jadi hari ni nak buat .. disebabkan tekak nak makan roti boy aka mexican bun jadi satu adunan buat 2 jenis roti... Bukan apa kalau buat dua adunan banyak sangat la plak... sedap meron pan ni rasa biskut campur roti tambah ada coklat chip tu...meron pan ni memang glamour dijapan ni sebab sebelum ni kat malaysia tak pernah plak jumpa.. tapi ita tak pernah beli meron pan yang jual dijapan sebab tak tahu yang mana leh makan jadi cuba buat sendiri je la.. resepi ni dari myresepi.. ada juga buka cookpad tengok lebih kurang je jadi ita buat guna resepi ini.

Bahan-bahan ( 10 biji )

  • >> ROTI<<
  • 125ml air
  • 30g telur
  • 250g tepung roti
  • 25g gula
  • 12g susu tepung
  • 4g garam
  • 25g butter
  • 4g dry yeast
  • >>COOKIE<<
  • 150g tepung gandum
  • 45g gula halus
  • 4g baking powder
  • 30g butter
  • 50ml telur
  • 20g chocolate chips

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan-bahan untuk roti le dalam breadmaker. Pilih menu untuk buat doh. On kan. Tunggu siap.
  2. Disamping tu sediakan cookienya. Pukul butter sehingga jadi bentuk cream. Kemudian masukkan gula.. pukul sehingga putih.
  3. Masukkan telur. Kacau biar sebati dengan butter.
  4. Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk butter tadi. Kacau biar jadi doh. Kemudian bahagikan kepada 2.
  5. Satu bahagian letaklah chocolate chips
  6. Dan 1 bahagian lagi tanpa chocolate chips
  7. Kemudian balutkan dengan plastik pembalut (plastic wrap). Simpan dalam peti sejuk sementara nak digunakan sekurang-kurangnya 20 minit.
  8. Keluarkan doh roti dari breadmaker. Tumbuk-tumbuk utk keluarkan angin.
  9. Kemudian bahagikan kepada 10 bahagian.
  10. Rehatkan lebih kurang 10~15 minit dengan meletakkan kain lembab di atasnya.
  11. Keluarkan cookie dari peti ais. Bahagikan kepada 10 bahagian. 5 utk chocolate chips dan 5 utk yg tanpa chocolate chips
  12. Canaikan cookie
  13. Letakkan cookie ke atas roti
  14. Celupkan bahagian cookie ke dalam gula
  15. Potong bahagian cookie seperti dalam gambar.
  16. Biarkan naik 2 kali ganda atau boleh penaik dgn oven pada suhu 30C selama 35~40 minit.
  17. Bakar dalam oven selama 10~12 minit pada suhu 180C


0 Comments:

Post a Comment



There was an error in this gadget

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG