22 November 2009

Laksa Penang


Laksa ni buat dua hari yang lepas.. jangan nak minta ye.. tengok gambar je ..... hiihhi baru hari ni sempat nak upload gambar laksa ni.. rasa sedap sangat tekak dapat makan laksa ni.. alhamdulilah menepati citarasa tekak ku ini tak sia2 pergi turun dengan Fateh pergi beli ikan. Tapi malang juga sebenarnya sampai je bawah lupa hari rabu pasar ikan tutup.. nasib baik kat supa berhampiran ada ikan saba beli la walaupun mahal sikit dari pasar.. tapi tak la beli banyak buat sikit pun jadi la asal lepas tekak ni nak makan laksa... resepi ini ita ikt resepi mak ita..

Bahan-bahan

2 ekor ikan saba sederhana besar
sebiji bawang besar yang sederhana besar( dikisar)
sebatang serai(dikisar)
segenggam daun kesum(dikisar separuh)
10-15 tangkai cili kering( ikut kepedasan masing2)( dikisar)
6 keping asam keping
sedikit belacan ( di masukkan semasa mengisar cili)
sedikit garam

hiasan
hirisan bawang besar
daun salad
timun
cili api
telur rebus

cara-cara
1. Rebus ikan yang telah dibersihkan dengan 3 keping asam keping
2. setelah ikan siap direbus asingkan tulang dan isi ikan. air rebusan ikan tadi dimasukkan kedalam periuk.
3. Blender isi ikan tadi dan ketepikan.
4. masukkan dalam periuk bahan-yang dikisar tadi dan masak 10 minit. setelah itu masukkan isi ikan yang diblender tadi bersama daun kesum dan asam keping. setelah mendidih perasakan dengan garam.
5. hidangkan bersama laksa yang telah direbus dan hiaskan dengan bahan2 hiasan.

2 Comments:

  1. Sheila said...
    salam sedp npk tu..ptg2 gini lapo perut...ade lg ke nak dtg singah mkn ni
    Juwita Jamaludin said...
    memang sedap.. tula sejuk2 ni memang rasa nak makan je

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG