05 November 2010

Apam Dot Dot


Dah lama tak masuk entry masak-masak, asyik entry jalan-jalan je.. bukan tak masak tapi selalunya menu yang dimasak menu yang dah biasa masak pendek kata dah ingat dalam kepala.. so hari ni saja buat eksperimen di dapur dengan menu yang tak pernah masak sambil cari apa yang nak dimakan untuk fathnin dan fateh petang ni. cari punya cari berkenan dengan apam dot dot ni, nampak menarik dan ada blueberry filling dalamnya tentu fathnin dan fateh suka. Alhamdulillah diorang suka tambah rupanya yang menarik tu... rasanya sedap.. serasi rasa apam dengan blueberry tu.. resepi ni ita ambil dari blogger terkenal kak hana dan resepi asal dari lilydvalley.

Bahan-bahan

  • 3 biji telur - dari peti sejuk
  • 275 gm tepung gandum
  • 220 gm gula halus - ita kurangkan 190g sebab blueberry filling dah manis
  • 150gm susu segar
  • 3 sudu teh baking powder
  • 1 sudu kecil ovallete
  • Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag)
  • Pewarna
  • sedikit esen vanilla
Cara-cara
  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit.
  2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian & titiskan pewarna mengikut citarasa.
  3. Masukkan setiap warna ke dalam piping bag (atau beg plastik yang bersih).
  4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
  5. Picitkan blueberry filling secukupnya.
  6. Picitkan lagi adunan yang berlainan warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
  7. Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit. jangan buka api besar kalau tak jadi apam mekar.


9 Comments:

  1. intandayat said...
    lawa je tgk apam akak tu..=). jgn kate anak akak, sy pn jd xcited nk mkn..
    AiTotYati said...
    kak itaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,

    dot dot dot yg best!!
    Putri_Aizat said...
    comelnyer apam dot2 itew...rasanyer budak2 mesti ske makan...coz cute...
    cucu nenek di liverpool said...
    menggiurkan sungguh tp bila tgk ada ovelette je kena surrenderla jwbnya..
    ieda said...
    alor2 dikkk cumeinyaa apamm tuuu .. ishhhhhhhhhh :)
    Juwita Jamaludin said...
    intan.. tula akak pun suka apam ni dot2..

    tot yati.. ya dot dot yang best hihihi

    puteri aizat... anak2 saya suka... siap minta lagi
    Juwita Jamaludin said...
    kak pi.. kena pos la dari msia kak. ita semua pos kak.. hihihi

    kak ieda... ye kak comey saya pun suka apam ni
    Anonymous said...
    salam..nk tny,ovalett yg digunakn tu brand ape eh?sbb kbnyakn ovalett kt pasaran byk yg tk halal
    Juwita Jamaludin said...
    anony awak dimana? barang2 baking saya beli di msia.. kalau di msia jenama nona tu ada tanda halal.. insyaAllah saya yakin dengan jenama tu.. bagi saya beli la di supermarket sebab ada loga dan tanda halal jangan beli dibakery kalau was2 sebab kadang di bakery telah dibungkuskan semula.. takut kurang yakin..:)

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG