26 February 2010

Kuih Seri Ayu


Waktu balik malaysia tahun lepas sempat tengok kat dalam almari mak ada macam-macam acuan kuih. Sebenarnya nak beli acuan kuih tapi tak sempat sebab sibuk dengan urusan adik kahwin. Jadi mak kata kalau nak acuan mak tu ambil la... Jadi ambil la acuan kuih seri ayu ni.. sikit je ita ambil sebab nak buat untuk bila tekak teringin nak makan. Jadi minggu lepas dapat la buat. Resepi ni ammbil dari rumah kak An Periuktanah. blogspot.. resepi asal ni dari kakak kak An iaitu Kak T..thanks kak An.. ita simpan resepinya ye.. untuk rujukan akan datang..

Bahan-bahan; (menghasilkan 60 biji kuih)

lapisan atas
1 biji kelapa parut putih
sedikit garam
1 sudu besar tepung sagu (ubi)

Lapisan bawah
3 cawan tepung gandum (ayak)
1 sudu besar ovellette
2 cawan gula pasir
4 biji telur gred A (kalau gred c ke bawah tambah jadi 5)
2 cawan santan pekat (pati santan)
sedikit pewarna hijau dan perisa pandan

Cara membuatnya:

1. Gaulkan kelapa, garam dan tepung sagu- ketepikan.
2. Pukul telur dengan gula hingga kembang dan gebu(gunakan kelajuan tinggi). Masukkan tepung gandum, ovellete , pewarna hijau dan perisa pandan. Gaul guna senduk.
3. Masukkan santan pekat dan gaul lagi hingga sebati. Panaskan pengukus.
4. Susun acuan dalam pengukus. Isi acuan dengan kelapa putih. Tekan padat menggunakan hujung jari. Kukus 2 minit.
5. Isikan dengan bater (adunan kuih) seperti di dalam gambar. Kukus lagi selama 10 minit. Apabila masak, Keluarkan daripada acuan dan sedia dihidang.

2 Comments:

  1. Idayu said...
    ala sedapnya kuih nih...samalah, akk pon lupa nk beli acuan kuih nih ms blk arituh:(
    Juwita Jamaludin said...
    tula kak ayu.. alhamdulilah ada 10 lepas la nak makan bila teringat nak makan

Post a Comment



Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG