Dikawasan berhampiran gunung Fuji ni ada banyak kawasan menarik salah satunya adalah gua ais dan larva di Narusawa. Didalam gua ni agak sejuk lebih kurang 0- 3 darjah celcius. sempat juga kami ke tempempat ni walaupun sebenarnya dah hampir nak tutup. Disebabkan baby yak boleh bawa jadi kumpulan yang pergi ni dibahagi 2 untuk gilir2 jaga anak-anak yang kecil.. yang kecil pun hanya zameer dan Fateh je.. kanak2 lebih 3 tahun dah boleh masuk dah.. bukan tak boleh masuk tak digalakkan disebabkan permukaan tanah yang licin dan berair disebabkan ais yang cair.. jadi takut licin dan merbahaya untuk kanak-kanak kecil.. tambahan ada kawasan yang memerlukan untuk tunduk atau merangkak...
Labels: tempat dilawati
Alhamdulilah berkesempatan juga nak pergi tengok Shibazakura ni.. walaupun pada mulanya macam tak de rezeki je.. Shibazakura ni adalah rumput yang ditanam dan hanya akan kembang setahun sekali je macam musim bunga sakura.. ia biasanya kembang bermula pada pertengahan bulan April hingga hujung bulan Mei.. jadi kami mengambil peluang untuk pergi tahun ni. perjalanan dari Yokohama ke kawasan ni hanya 2 jam sahaja dan tiket untuk masuk ke kawasan ini adalah 500 yen bagi seorang dewasa dan 500 yen untuk parking kereta.
Hanya tahun ni bunga ni kembang kurang cantik sikit ( dilihat dari pemerhatian dan dalam website pun ada tulis). Tambahan waktu kami pergi tu gunung Fuji tu malu2 plak nak menunjukkan diri.. sedangkan sepanjang perjalanan cantik je permandangannya.
Shibazakura ni ada pelbagai warna pink, putih, ungu muda pun ada.. jadi bila ia berselang seli tu nampak cantik sangat.. tambahan ada tasik yang ditengah-tengah taman ni.
Labels: tempat dilawati
2 minggu lepas kami ke Harajuku dan Imperial palace.. pergi dengan keluarga Adnin je yang lain tak ikut sebab kurang sihat.. ini pun family adnin yang plan kami ikut je sebab dia orang tahu banyak tempat menarik kat jepun ni.. seronok bila dapat jalan-jalan.. hanya sekarang ni cuaca dah mula panas dan badan pun mula letih bila berjalan banyak sebab kurang air.. baru jalan sikit dah nak minum.. sampai berbotol2 air dibeli.. sebab yang bawa pun habis..
Tempat pertama disebelah station Harajuku adalah Meiji Jingu Shrine... dibina pada zaman Meiji.. memang bila jalan2 di kawasan ni suasana pokoknya macam berada pada zaman meiji .. hanya tak naik kuda je.. hihihi.. jauh juga berjalan baru sampai ke shrine tu.. kat situ banyak la aktiviti bagi orang jepun yang melawat seperti bayar nazar, sembahyang, upacara perkahwinan.. bagi kita sekadar melihat-lihat je untuk tujuan melancong.. ramai juga pelancong asing yg datang...
kemudian kami melalai lorong yg mana semua deretan kedai2 bejenama terkenal... bagi yang mencari barang2 berjenama boleh la ke sini... sudah penat berjalan kami ke Imperial palace.. taman ni sangat besar.. disebabkan penat sangat jalan tak cover semua pun.. so layan la gambar2 di 2 kawasan ni..
Labels: tempat dilawati
Labels: Aktiviti
Selamat hari jadi PAPA kepada Fathnin Farisa Binti Fariz dan Muhammad Fateh Bin Fariz. Di Doakan moga panjang umur, murah rezeki, permudahkan urusan phd dan seterusnya kerjaya, menjadi suami yang baik dan bapa yang penyayang moga terus di berkati dan dilimpahi rahmat Allah ..InsyaAllah... kami amat menyayangi PAPA..
Sempena hari jadi suami, ita cuba ubah selera untuk buat kek kastad pandan pula.. selalunya buat kek berasaskan cheese atau coklat.. tapi kali ni tukar selera.. mula2 risau juga sebab kek ini pertama kali ita buat.. alhamdulilah sedap menepati citarasa kami.. thanks to kak yatie ( ita buat kek chiffon pandan) dan sweet4ever ( untuk lapisan kastad) atas kek yang sedap.. memang akan selalu buat kek ni sebab puas hati..
untuk kek chiffon pandan
Bahan-bahan
Bahan A
* 6 biji kuning telur
* 2/3 cawan minyak Mazola
* 2/3 cawan santan pekat
* ½ sudu kecil garam
* 1 cawan gula pasir
* pewarna hijau dan perisa pandan
* 1 1/2 cawan tepung gandum *diayak
* 2 sudu kecil baking powder* diayak
Bahan B
* 6 biji putih telur
* 1/2 cawan gula pasir
* 1 sudu kecil cream of tar tar
Cara-cara
Bahan (A):
Asyik tengok gambar kek tu je yetak.. nak makan tak boleh kena buat sendiri.. hihihii.. bukan apa sepi ni kamera abang bawa pergi lab asyik lupa je nak minta.. kalau nak buat entry tanpa gambar tak best plak..
hujung minggu lepas kami ke Akarenga diSakuragicho untuk tengok flower festival yang setiap tahun di buat disitu. Pergi pun dengan kawan-kawan kat sini family Adnin, Family Maz dan Mariam.. Di kawasan ni memang selalu buat pameran atau apa2 program.. sebab sekarang musim bunga jadi tengok bunga je la aktiviti ni disini.. so layan je la gambar sepanjang di Akarenga...
Labels: Aktiviti, tempat dilawati
Mempelbagaikan resepi kek.. harini cuba buat " chocolate orange marble cake". Sedap je nampak kat blog kak ummi.. resepi asal dari sini tapi ita tengok dari blog kak ummi .. sedap kek ni sebab ada rasa oren tu bagi pengemar kek oren boleh cuba kek ni. Topping tu ita guna coklat oren hari tu beli ada lebih so tak letak la parutan kulit oren.
Untuk Topping:
Labels: Kek
Hari Ahad baru-baru ni, kami plan tak kemana-mana sebab sepatutnya ada hanami yang dibuat oleh warga Yokohama ni.. tapi disebabkan agak lambat untuk comfirmkan, jadi atau tidak menyebabkan tak sempat nak prepare pergi.. tambahan hari sabtu kami ada main badminton hingga malam jadi kami buat keputusan untuk tidak pergi ke mana-mana esoknya.
Tapi tetiba lepas solat zohor tengok hari cerah je.. lagi pun sekarang ni nak jalan weekdays susah sebab fathnin dah start sekolah. Ajak papa jalan-jalan naik basikal papa kata nak pergi mana, ita terfikir tulip di FB kak hani kelmarin. Terus ajak abang pergi tengok tulip. Sebenarnya papa ada je kerja nak dibuat tapi disebabkan ita kata kejap je papa ikutkan aje.. thanks papa.. kami tak sure kat mana stadium yokohama tu.. sebab tak pernah pergi tapi papa tengok dari map tak jauh dari sakuragicho jadi papa cuba je cari jalan.. alhamdulilah sampai juga ke destinasi tanpa sesat... seronk naik basikal ni sebab nampak macam2 pemandangan dan gelagat orang tambahan bila ada nampak kedai atau tempat menarik je boleh terus singgah...
Rupanya luar Yokohama Stadum ni ada taman cantik.. sekarang banyak tulip2 tengah kembang.. tak tergambar cantiknya dengan mata.. ita geram sangat rasa nak petik je.. tapi tak bolehkan... warna macam-macam kegemaran ita tulip warna merah... kalau mak dengan kakak ita tentu dioorang lagi geram sebab diorang suka sangat dengan bunga.. ita yang suka bunga ( tapi tak pandai jaga) ni pun suka sangat..
Model ita nampak padang permainan jadi sibuk la dia nak ajak main. Nasib baik la papa nak jaga anak2 boleh la mama amik gambar sekejap.. lebih kurang ku 3 petang kami balik ..
<
Labels: Aktiviti, tempat dilawati