
Hari ke 4 kami ke Kyoto. Pada hari tu hujan sedikit jadi kami tak plan banyak tempat nak pergi sebab dikyoto memang banyak tempat2 pelancongan tapi kebanyakkannya shrine.. Untuk memudahkan urusan dengan bawa anak2 lagi dalam hujan ni kami pergi 2 tempat je iaitu Kinkakuji ( Golden Pavillion) dan Fushimi inari. Ada juga hajat dihati nak pergi kiyomizu temple sebab cantik jika waktu aki ( Autumn).. tapi sebab tgk daun2 di kyoto ni belum tukar lagi tak jadi nak pergi. Kalau tukar dah warna daun waktu Autumn ni memang cantik sangat. warna warni..

Sampai sahaja kami di Kyoto stesen yang besar, rezeki agaknya nampak 2 orang adik perempuan malaysia yang belajar disini. Jadi setelah bersalam-salaman saja tanya dimana tempat tunggu bas nak pergi tempat menarik di Kyoto jadi diaorang yang waktu tu memang free terus kata diorang boleh tunjukkan tempatnya. Jadi setelah beli tiket semua tu adik2 tu pun balik.. bagus adik2 ni terima kasih sangat2. kami buat pilihan untuk pergi ke kinkakuji dulu sebab untuk ke inari tu kena naik train jadi pergi yang naik bas dulu senang..Di sini ada bas yang boleh dinaiki untuk ketempat2 menarik di sekitar Kyoto. Tiket kalau nak pergi semua tempat dengan satu tambang saja iaitu 500 yen.. tapi kalau nak beli tiket asing atau nak pergi satu tempat je bayar 200 yen pada pemandu tu.. berbeza cara bayar tambang naik bas di Yokohama dan kyoto.. kalau di Yokohama naik bas terus bayar tambang tapi di Kyoto naik dulu bila nak turun baru bayar tambang.. itu pepatah kata masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum.. ye tak..



Sampai je kinkakuji tu tiket untuk masuk ke kawasan ini 600 yen. Jadi kami dapat la melawat disini sambil tu hujan plak tu. Nasib adik fateh baik je.. Dah habis ambil gambar dan ikut route yang dicadangkan dalam peta kawasan ni kami pulang semua ke kyoto stesen dan menaiki train ke inari pula.

Sampai di inari masih lagi hujan nasib renyai2 je... tapi dikawasan ni banyak sangat tangga.. papa bukan nak sangat tengok tempat2 macam ni jadi ita dengan Fathnin je la yang pergi papa pergi tempat jual cenderamata yang banyak di luar kawasan ni dan panjang plak tu.. Lepas dah abis ambil gambar kami pun cari papa dan rupanya papa tengah main kat padang permainan dengan fateh. Sebelum ke padang permainan ni ita jumpa gerai jual buah kaki dijual dengan banyak bagi satu bakuo dengan harga 300 yen je.. murah dan besar2 buahnya. Jadi la buat pelapik perut sebelum kami balik ke hotel. Kami solat di padang permainan tu dan makan buah kaki disitu. kemudian kami pun balik.
Labels: tempat dilawati

Day 3 kami ke Kobe pula.. dengan menaiki train dari shin osaka hanya mengambil masa 25 minit saja. Patut la jika berpeluang berjalan2 ke Osaka ambil juga peluang untuk kekawasan2 sekitarnya kerana agak dekat dan mudah dengan menaiki train.

Sampai saja di sonnomiya stesen kami berjalan ke masjid kobe. Kami berjalan ke masjid kobe lebih kurang 15 minit juga dari stesen sonnomiya. sepanjang jalan ke masjid banyak jumpa kedai2 halal disekitar masjid. jadi kami ke masjid dulu untuk menunaikan solat zohur.
Setelah selesai menunaikan solat kami ke salah satu restoran halal disini. kami pilih restoren Naan Inn kerana ada menyediakan nasi beriani yang sedap walaupun harga boleh tahan juga iaitu 1500 yen sepinggan. Jadi menu yang kami pilih adalah nasi beriani dan set Nan dengan kari ayam dan diberi juga side dishes yang lain bersama jus mangga. fateh suka sangat dengan roti nan disitu lembut dan sedap. Tak sempat nak ambil gambar makanan sebab sampai saja makanan diatas meja terus je ngap..
setelah kekenyangan kami berjalan semula ke stesen dan terus ke kachoen mae untuk melihat bunga dan binatang2 yang boleh dipegang disini. Dengan tiket 1500 yen seorang, pengunjung boleh melihat permandangan bunga2an yang segar dan memegang beberapa jenis binatang disini. Menarik sekali kawasan ni kerana ia dijaga dengan baik dan dibuat gudang khas untuk menjaga suhu supaya bunga2 ni tetap segar sepanjang tahun. Berbaloi ke sini dengan mebawa anak2 kerana pelbagai aktiviti menarik disini.

Dipintu masuk bangunan ini kami diberi jadual bagi setiap pertunjukaan dan aktiviti yag berlangsung supaya kita tidak ketinggalan pertunjukan dan aktiviti2 yang dijalankan.pada mulanya Fateh tidur jenuh juga dikejutkan tapi sedap sungguh dia tidur , agaknya suhu yang baik ditempat tersebut tambahan wangian bunga yang tergantung buat dia nyenyak je.. tapi bila sampai tempat tengok burung kejut juga bagi jaga sebab rugi biar dia dapat pegang dan bagi makan burung2 tu. Seronok sangat dia dapat pegang dan bagi makan burung, ikan, itik yang berkeliaran.Layan gambar2 dibawah ini sepanjang di Kachoen Mae.

Show all






Labels: tempat dilawati
Semakin hari semakin malas nak update blog, angin apa yang datang menyerang ni.. untuk tidak melupakan setiap kenangan yang manis di jepun ni harini kuatkan semangat untuk sambung kisah trip ke kansai baru2 ni.. makin lama tertangguh nanti makin banyak entry dan lupa pula.. sayang pula rasanya.. bukan apa bila dah balik Malaysia nanti bila tengok balik kenangan2 di Jepun ni tentu rasa seronok dan rindu.. itu yang memang suka nak share di blog ni..
Hari kedua kami ke Nara. Dari Osaka ke Nara kami mengambil masa dalam 30-40 minit juga kerana pada mulanya kami menaiki keretapi yang berhenti disetiap stesen tapi bila dalam perjalanan nampak keretapi rapid iaitu agak laju jadi kami tukar dan sampai cepat sikit.
Sampai saja di stesen Nara kami terus ke information center untuk mengambil peta dan diberi sedikit penerangan bagaimana hendak ke Nara Park. Kami ke nara park dengan menaiki bas yang disediakan.

Di Nara memang terkenal dengan rusa2 jinak yang berkeliaran dan beberapa shrine disini. Kawasan ini dinamakan sebagai Nara Park agak besar dan pelbagai aktiviti menarik disini. Jumpa je dengan rusa tu Fateh dan fathnin suka sangat sampaikan fateh nak naik atas rusa tu.. Rusa2 ni boleh diberi makan dan ada makanan yang dijual di tepi2 jalan ni dan boleh dibeli dengan harga 150 yen. 

Memang sepanjang jalan ada je rusa2 ni, jadi asyik berhenti2 saja sebab fateh nak pegang rusa2 tu.. kami berjalan menuju shrine yang dinamakan sebagai todaiji. Agak tua juga shrine ni 150 tahun.

kami berjalan melalui jalan yang dicadangkan dalam peta pelancongan disini hingga ke stesen Nara. Beberapa tempat pelancongan menarik disepanjang jalan ini. Setelah minum sebentar di mister donut kami poun pulang ke osaka.
Labels: tempat dilawati
salam semua.. dah lama sangat tak jenguk blog ni.. tuan rumah makan angin ke area kansai kebetulan suami ada conferance di sana.. Kami menginap di Osaka. Dari osaka mudah nak travel ke kawasan yang lain iaitu Nara, Kobe dan Kyoto. Balik je sibuk dengan aktiviti badminton, beraya ke Chiba dan hari sukan Fathnin jadi malam ni ambil masa sikit untuk cerita tentang jalan2 area kansai day 1.
Kami memilih untuk pergi menaiki bas kali ni sebab kalau pergi kawasan yang jauh2 ni mudah menaiki shinkansen iaitu keretapi laju tapi disebab ada pengalaman sebelum ni menaiki shinkansen dengan membawa anak2 dan beg jadi rasanya agak mudah bagi kami naiki bas. lagi pun jimat masa sebab bas ke Osaka bertolak malam dari Yokohama dan sampai pagi di Osaka jadi sampai saja di Osaka boleh terus jalan2 setelah tidur lebih kurang 7 jam didalam bas. Lagi pun reason yang perlu dipertimbangkan juga adalah kos dengan 4 tempat duduk didalam bas jauh lebih murah berbanding 2 harga tempat duduk menaiki shinkansen.



Labels: tempat dilawati

Alhamdulillah semalam genap 5 tahun umur Fathnin Farisa Fariz. Dah besar anak mama.. macam baru semalam je mengandung dan melahirkannya. Dengan waktu mengandung Fathnin ni banyak alahan dan tak leh buat kerja berat serta drive hingga umur 8 bulan. Apa2 pun syukur dah besar dah anak mama ni.
Semalam kami sambut sederhana je birthday dia. mama buat kek simple sebab minggu lepas dah buat kek deco2 dah.. Papa berusaha cari masa untuk beli hadiah juga, dapat la hadiah train sebab bila tanya nak hadiah apa dia kata nak train. So papa beli set thomas. Seronok main tapi yang lebih excitednya adik dia.. hihihi..
Di sekolah sensei pun sambut birthdaynya.. seronok je balik dari sekolah. Dapat hadiah bekas air dan kad birthday bentuk buku cerita.. Balik je terus ajak mama bercerita macam mana sensei bercerita dengan dia. Excited dia dengan birhday dia... mana taknya berapa lama tunggu sebab antara kami 4 orang dia yang agak lambat bulan birthdaynya bulan 9, mama bula 3, papa bulan4, adik bulan lima lepastu baru dia bulan 9..
Minggu lepas ada buat open house disini. Jadi mama tumpang buat birthday fathnin sikit. Buat kek je sebab nak buat birthday party besar2 tak kot sebab nak jalan2 kansai seminggu minggu ni. Bila dah balik dah lambat dah so ramai kawan2 yang datang bawa anak jadi Fathnin boleh celebrate dengan kawan2. Tapi waktu datng open house tu tak cakap buat birthday tak nak menyusahkan orang bawa hadiah. Thanks pada kak mekti, Adnin dan Murni belikan hadiah untuk Fathnin.. dia suka sangat...

Mama sentiasa mendoakan Fathnin Farisa Fariz menjadi anak yang cemerlang, baik, mengikut suruhan agama, taat pada mama papa terutama perintah Allah, berjaya dalam hidup, baik akhlaknya dan sentiasa sihat.. kami amat menyayangi mu sayang...
Labels: birthday

Saja nak simpan resepi Blueberry cheese tart ni.. buat sebab banyak cheese dalam peti sejuk dan untuk hidangan open house anjuran kami disini. Gambar pun ambil dari kamera mariam sebab dah masak2 untuk open house tu langsung tak sempat nak ambil gambar tart ni.Ita memang suka pastry macam ni. kalau boleh memang teringin sangat nak belajar secara serius. Hanya buat pastry ni pada pandangan ita kena banyak sabar kerana menuntut ketelitian dan masa yang panjang. masih amatur dengan bentuk tart tambahan acuan yang ita guna bukan acuan tart macam kawan2 kat msia tu.. tapi cukup la untuk merasa makan. Resepi ni ita ambil dari sini.. thanks kepada Che pah kerana berkongsi resepi. untuk pastry ita guna yang biasa ita buat tapi filling ita guna resepi ni.
Pastry
| Filling 250g Philadelphia cream cheese 60g gula caster 20g butter 1 'B' egg Blueberry filling 6. Untuk filling, pukul cream cheese, gula dan butter sampai kembang, masuk telur dan pukul hingga rata.Masukkan dalam piping beg. 7. Pipekan cheese dlm pastry dan sudukan 1/4 sudu kecil blueberry. Buat corak ikut suka. 8. Bakar 180C dalam 5-10minit. Angkat. |