01 November 2010

Kita sambung cerita tentang korea semalam belum habis.. sebelum baca panjang lagi bagi yang tak minat nak baca jangan baca ye.. hihihi.. saya tak la rajin nak tulis panjang2 sebenarnya tapi sebab info yang saya cari semasa survey nak ke korea sebelum ni tak banyak membantu membuatkan saya nak tulis juga beberapa perkara supaya orang yang nak ke korea dapat manfaatnya... bukan apa ada yang kata saya tulis panjang di entry yang lepas..:(


Hari ketiga tu lepas sahaja saya shooping sorang di namdaemun market beli brooch saya ikut suami ke Kintex iaitu tempat conference suami berlangsung. Kami pergi pun dah tengahari jadi sampai lbih kurang pukul 2 lebih.. disebabkan suami kena buat presentation paper pukul 350 petang jadi sempat jenguk2 pameran robotik yang berlangsung juga disitu. Dah habis tengok pameran kami main2 di kawasan kintex tu sementara tunggu urusan suami selesai.





Selesai sahaja urusan di Kintex kami ke Jongno sam ga kerana Aliza mengajak untuk makan makanan korea disitu. Pergi pun dah malam jadi terus je dinner disitu dengan keluarga Aliza dan Adnin. Kami pilih restoran seafood dan makanan itu dimasak oleh kita sendiri diatas dapur yang disediakan diatas meja.. kami makan nasi goreng kimchi bersama sotong kurita dan sup makanan laut bersama sayur-sayuran. Disebabkan kimchi ni pedas untuk anak2 kami order nasi putih dan dimakan bersama sup makanan laut tadi. Pertama kali makan kimchi dan sedap rupanya. hanya agak pedas sedikit bagi yang tak biasa makan pedas.. masih teringat2 lagi kesedapan kimchi ini...




Selesai makan kami terus balik ke kawasan hostel tapi sempat juga cuci2 mata di namdaemun market sekejap kerana stesen hoehyeon adalah stesen subway terdekat dihotel yang kami tinggal dan melalui namdaemun jadi singgah la sekejap membeli buah untuk dimakan.

Pada hari ke 4 dari pagi kami ke istana Gyeongbukgung. Hajat dihati nak pakai hanbuk pakaian tradisional korea tapi disebabkan hari sabtu ramai betul pengunjung tak dapat kami nak memakai pakaian tu. Kebetulan pada hari itu juga diadakan pertunjukkan pacaragam raja2 jadi rasa macam berada di zaman raja orang korea dulu2 plak.. sebab selalu tgk cerita korea di TV jepun ni cerita raja2 korea dulu2..




Dah puas berjalan disitu kami terus ke Dongdaemun market tapi kami turun di stesen Dongdaemun hhistory and culture disebabkan diarea itu banyak menjual barang2 sukan.. jadi jalan la kaki dan terus ke Dongdaemun.. sebab areanya bersambung, macam2 ada. Rasa nak tercabut kaki berjalan tak tersempat nak jalan disemua area sebab besar sungguh jadi jalan mana yang sempat je..




Dah lapar kami ke Itaewon pula.. disini adalah tumpuan pelancong asing kerana berada disini tak rasa berada di korea sebab ramai sangat pelancong asing. Yang menariknya di itaewon ada masjid yang dibina pada tahun 1976 dan besar masjidnya. Selain itu pelbagai deretan restoran halal disepanjang jalan ke masjid ini. Sampai pening juga nak memilih yang mana.. tapi berkat sabar untuk memilih biar berpatutan dengan harga dan makanan kami memilih Foreign Restaurant kerana menyediakan hidangan secara buffet. Jadi bila ditanya tidak ada had waktu makan dan boleh makan apa sahaja jadi kami makan disitu. harga yang dikenakan juga amat berpatutan kerana seorang dewasa di kenakan sebanyak 16500 won sahaja termasuk tax. lama kami disitu menikmati makanan timur tengah yang sedap2 antaranya nasi beriani, nan, pelbagai kari, sayur-sayuran, ayam tandoori, kentang goreng,kekacang, salad, pelbagai desert dan buah. Masih teringat2 sampai sekarang kesedapan makanan disitu nasib pergi hari terakhir di seoul kalau tidak tentu esoknya berulang makan disitu juga :)





kami sempat solat di masjid itaewon dan berjumpa dengan beberapa orang rakyat malaysia yang datang melancong ke korea dan sebelum balik sempat membeli roti di kedai salam bakery untuk dibuat sarapan keesokan harinya.





Keesokkannya tak sempat kemana hanya urusan di airport untuk pulang ke Jepun.

4 Comments:

  1. Kamalia said...
    salam kak ita..bestnye dpt ikut g korea jugak..nmpk seronok sgt.kami ade gak plan nak ke sana, tp tgokla dulu..kot ade rezki,myb pegi .mekaseh la for the info..byak gak yg bole saya tau..
    pssttt..byk la borong brooch kat sana ye?ngehehe
    cucu nenek di liverpool said...
    fariz nmpk berisi skang ye, penangan air tgn istri 100% kut. heee
    kyo_9 said...
    waa.. ada restoran leh masak sendiri ek? malang nyer x tau plak waktu g hari tuh.. :p
    Juwita Jamaludin said...
    kamalia.. kalau berkesempatan pergi la.. bawa duit yen dapat tukar banyak leh shopping.. akak pun sebab suami akak ada conference kalau tak, tak gi rasanya...

    kak pi.. gambar je kot kak.. biasa je dia tak la berisi.. hanya geram tak nak potong rambut tu yang nampak kembang tu...

    to syed.. saya pun kawan yang bawa.. nak rasa makanan korea.. macam dalam gambar tu la dia bagi bahan2 kita masak la atas dapur tu..

Post a Comment



About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG