28 February 2011

Kisah dibulan Februari

Lama sudah tidak menaip disini. Rindu sebenarnya tapi apakan daya masa yang agak terbatas disiang hari sekarang disebabkan beberapa tugasan yang perlu di bereskan memerlukan kekuatan dan keazaman yang tinggi untuk menulis disini. Seperti yang telah dimaklumkan Fathnin tidak bersekolah lagi jadi siang masa yang banyak diperuntukan untuk melayan kedua2 permata hati sambil disulami dengan kerja rumah yang tak habis2 ni.

Dalam dua minggu ini beberapa berita gembira yang kami tunggu-tunggu telah diketahui keputusannya. Diantaranya alhamdulillah permohonan kami untuk masuk ke Danchi (rumah awam) telah diterima dan akan berpindah pada 1 April ini. Walaupun rumah danchi ini jauh dari Universiti suami dan agak kecil tapi harga sewa yang murah membuatkan kami mengambil keputusan untuk berpindah. Selepas ini kami agak sibuk dengan urusan pindah memindah kerana sekarang sesi mengemas rumah telah pun dilakukakan sikit demi sedikit.

Selain daripada keputusan danchi, Fathnin dan Fateh juga di terima masuk ke Hoikuen ( pusat asuhan kanak2) yang diselenggara oleh kerajaan sebab sebelum ini Fathnin bersekolah di sekolah swasta yang mengenakan yuran yang agak mahal sebagai yuran bulanan. Tapi setelah difikir semasak2nya dengan semangat yang diberi oleh suami, mak, kakak dan keluarga sebelah mertua yang menggalakkan Fathnin tidak bersekolah disini kerana silibusnya tidak sama dengan pembelajaran diMalaysia menyebabkan kami menolak tawaran itu. Memang itu adalah janji yang ita cuba kotakan dari malaysia lagi setelah melihat perkembangan Fathnin bersekolah di Prasekolah di Malaysia dan pengalaman dia bersekolah dijepun tahun lepas menyebabkan ita dan suami mengambil keputusan untuk tidak menghantarnya. Terkadang timbul rasa keraguan didalam hati mampu kah ita mengajar Fathnin dan Fateh dirumah dengan baik dengan kerja2 urusan rumahtangga yang tidak habis2 dan adakah betul keputusan ini. Tambahan Fateh pun memerlukan perhatian yang lebih buatnya untuk meningkatkan kemahirannya dalam berkomunikasi. Itu antara suara2 jahat yang terkadang membuatkan semangat ita lemah namun sokongan suami dan kepada Allah tempat mengadu untuk menyatakan keputusan ini adalah keputusan yang terbaik yang harus diambil. Ada kawan-kawan bertanya kenapa tidak dihantar sahaja anak2 ke Hoikuen, terkadang serba salah untuk menjawab kerana setiap orang punya pandangan dan persepsi yang berbeza dalam mendidik anak dan melihat sesuatu perkara itu. semoga keputusan ini adalah keputusan yang terbaik buat kami dan diharap sedikit sebanyak Fathnin mempunyai persediaan untuk melangkah ke alam darjah satu yang kini amat mencabar bagi kanak2 seusianya. Senario dimalaysia yang rata2 kanak2 amat genius dan dengan silibus yang semakin mencabar membuatkan ita tidak mahu Fathnin tertekan dan ketinggalan jika dibiarkan dari sekarang tanpa persediaan awal. Sebagai panduan ita telah membawa buku teks darjah 1 sebagai persediaan untuk dia bersekolah diMalaysia tahun hadapan.

Sebelum berakhir beberapa gambar yang ita ambil pada bulan Februari ini untuk tatapan dimasa akan datang iaitu salji yang agak tebal pada tahun ini di Yokohama dan sekali lagi kami sekeluarga ke Anpanman museum diatas permintaan Fathnin dan Fateh.












11 February 2011

Tadaima ( saya dah balik)

Salam berjumpa kembali setelah hampir 2 bulan tak menulis disini. Bermula dari 21 Disember balik Malaysia hingga la 8 Februari balik ke Jepun kembali baru hari ni sempat tengok lama sikit blog ni. banyak yang ingin di kongsikan dan diceritakan dengan perubahan-perubahan yang berlaku selama hampir 2 bulan ni. InsyaAllah jika sempat akan dicoretkan disini. Tapi yang pasti seronok sangat balik Malaysia kali ni sebab balik lama dapat makan macam2, tengok 2 anggota keluarga baru dalam family besar ita, fathnin berpeluang ke Pra Sekolah di sekolah Bota Kiri, Fateh ada kelas di unit Speech therapist Hospital Taiping dan jumpa sedara mara. Banyak juga dapat belajar dari pengalaman balik kali ni.

Balik ke Malaysia kali nipun seperti yang pernah ita bagi tahu sebelum ni kami menaiki kapalterbang Airasia. Bagi ita perkhidmatannya bagus sesuai dengan bayaran yang kita bayar dan berpeluang untuk pulang dengan harga yang murah sebegitu. kalau nak selesa lebih tu boleh la pilih MAS tapi bayar la lebih sikitkan. Pilihan di tangan masing2. Tapi bila tanya pendapat ita ita rasa berpuashati sebab memang kita kena bayar setiap perkhidmatan yang kita inginkan. Jadi boleh buat pilihan tersendiri untuk setiap apa yang ingin kita adakan sepanjang di dalam kapalterbang. balik ke malaysia dengan husband ita tapi balik ke sin iita dengan anak2 je sebab husband hanya cuti 2 minggu je.







Sekarang ni di Jepun musim Sejuk. Sampai je Airport dah terasa kesejukannya. Yela balik Malaysia panas jadi nak kemana2 tak kisah nak berbaju tebal ke apa. Mula risau juga anak-anak dah biasa dengan musim panas di Malaysia risau takut asyik bising sejuk dirumah tapi alhamdulillah setakat 2 hari ni belum lagi diorang rasa rimas dengan sejuk disini. Mama diorang yang macam tak tahan sejuk. Tambahan hari ni salji mula turun di Yokohama ni..

Cerita tentang balik Malaysia baru ni seronok dapat makan macam2 tambahan musim durian so lepas la tekak ni nak makan durian. mana taknya durian di Jepun ni mahal tau itu pun susah nak jumpa pernah beli hari tu dalam 3000 yen bila dah convert dalam RM dalam RM110 lebih kurang sebiji mahalkan. jadi balik haritu sempat la makan durian. Duduk plak dengan Mak jadi memang macam2 mak masakkan berselera je makan hasilnya 5 kg naik dan sekarang tengah risau macam mana nak turunkan berat badan ni.. hahahaha mana taknya waktu makan je mak kata makan je nanti balik jepun diet la.. hik.. hik.. tu yang tak tolak tu bila mak masak apa.. anak2 pun nampak berselera je makan hanya mingu2 pertama je kurang suka sikit dengan beras malaysia tapi lepas tu ok je hanya makan kena lebih kan kuah sikit bagi nasi tu lembik sikit.

Waktu diMalaysia juga fathnin ita hantar ke Prasekolah diSekolah Kebangsaan Bota Kiri. Alhamdulillah dapat juga masuk ke situ walaupun pada mulanya macam tak diberi peluang je. Sebab sekejap sangat katanya 1 bulan.


Ita saja nak juga Fathnin ke sekolah sebab nak bagi dia rasa pengalaman bersekolah di Malaysia tak la balik malaysia nanti dia terkejut dengan budaya sekolah di Malaysia. Ternyata dia happy sangat ita pun happy dia suka kesekolah dan merasai pengalaman itu. Sekarang ni di Jepun ita dan suami dah ambil keputusan berhentikan fathnin dari sekolah disini. Banyak alasan yang membuatkan kami membuat keputusan itu dan alhamdulillah fathnin pun terima keputusan kami dengan baik. Bila ditimbal balik banyak kekurangan dari kelebihan bila fathnin bersekolah selama hampir setahun ni lagi pun saja nak buat persiapan untuk fathnin sebelum dia melangkah masuk ke darjah satu tahun depan di Malaysia jadi biar dia belajar dengan Ita dirumah sebab dah bawa semua buku teks dan buku latihan dari malaysia untuk murid darjah satu.. alhamdulillah 2 hari ni dia suka sangat belajar sebab dah terbiasa agaknya dengan pembelajaran di prasekolah. Moga usaha ini berterusan dan fathnin berjaya dan tidak ketinggalan bila balik Msia nanti itu impian kami.




ok la layan gambar yang ada sepanjang dimalaysia mana yang sempat je ambil nanti next time boleh cerita lagi insyaAllah moga Allah memberi kekuatan dan semangat untuk mendidik anak2 di bumi nihon ni sebelum pulang ke Msia mendidik anak2 orang lain pula.. dan dipermudahkan phd suami dan kehidupan kami disini.. Amin

;;

Share it

About this blog

821602_296729d757ea84k5ins587.JPG


822702_052345cc77ea843wlurk88.JPG